Sort ild af Christopher John Sansom

af d. 26. juni 2010

426

2010

978-87-7955-517-4

Dark fire

I ‘Sort Ild’ møder vi for anden gang den britiske magister med pukkelryggen, Matthew Shardlake. Shardlake skal forsvare en pig,e der er anklaget for at have skubbet sin lillebror i døden i en brønd. Pigen dømmes skyldig men Shardlake aner et komplot. Det får han dog ikke tid til at opklare for han indstævnes til møde med kongens højrehånd, Thomas Cromwell. Formlen til et hemmeligt våben – den sorte ild – er forsvundet efter Cromwell har lovet kongen en demonstration af ilden. Shadlake har ti dage til at skaffe formlen tilbage og redde Cromwells, og sin egen hals. Cromwell låner ham en ung uhøvisk soldat og de to mænds samarbejde volder dem begge en del problemer, selvom blandingen mellem på den ene side Shardlakes eftertænksomhed og makkerens handlekraft er en gevinst både for efterforskningen og for læseren. De to mænds genvordigheder tilfører historien dynamik.

Shardlake har før arbejdet for Cromwell. Det skete i ‘Djævelens værk’ der foregik i et skummelt kloster, der udgjorde en fantastisk kulisse for en middelalderkrimi. Til min glæde viser det sig at London, hvor handlingen i ‘Sort ild’ afvikles, er mindst ligeså skummel, med dens hede affaldsstinkende gader og floder, faldefærdige huse, og iboende paranoia. Blasfemi straffes hårdt, kættere brændes på bålet.

C. J. Sansoms største styrke er hans personskildring. Figurerne udvikler sig i takt med historien. At Shardlake selv fortæller historien gør intet, da hans tanker er yderst intelligente og interessante at følge.

Ligesom jeg roste ‘Djævelens værk’ må jeg rose denne opfølger, der overrasker og er på højde med forgængeren. Lige omkring kriminalgådens forløsning er der et par ting der er en smule kliche, og hvor læseren aner hvad der vil ske kort før det sker, men ellers er der absolut intet at pege fingre efter. Ser man udelukkende på figurerne og deres udvikling er ‘Sort ild’ faktisk bedre end sin forgænger.

Det er ikke nødvendigt at læse ‘Djævelens værk’ for at få et udbytte af ‘Sort ild’, men er du til middelalderkrimier, bør du læse dem begge.