424

2022

9788772390826

Rovhjärta
Oversætter: Andrea Fehlauer

1. udgave 1. oplag

Dyrehjerte er første bind i Ulrika Rolfsdotter nye psykologiske krimi om socialrådgiveren Annie Ljung. Ljung er vokset op i den lille flække Lockne i Sverige, et samfund der er ved at gå i opløsning, hvor de unge flytter væk og hvor butiksdøden har gjort sit indtog. Egentlig har Annie Ljung også forladt byen, som for hende gemmer på grumme minder. Men da hendes demente mor laver et forsvindingsnummer  fra det lokale plejehjem, vender hun tilbage. En ung kvinde, Saga, er også forsvundet, og Annie lader sig overtale af den lokale købmand, til for en stund at flytte tilbage i barndomshjemmet. Det går op for Annie at hendes mor måske sidder inde med en viden om Saga, og langsomt spindes fortid og nutid sammen, jo mere hun fordyber sig i sagen.

Det er en velskrevet og fængende debut, der ligesom de kommende bøger i serien er delvis inspireret af overleveringer, overtro og historiske kriminalsager fra Ångermanland i Nordsverige. Ulrika Rolfsdotter veksler mellem fortid og nutid, og kæder det sammen på en måde så man dels følger udviklingen af bogens aktører, men også udviklingen i den engang driftige by, som nu nærmest er død. Persongalleriet bliver præsenteret godt, og det bliver interessant at følge Annie Ljung og de andre af byens beboere i de næste bøger. Det er en rolig krimi, forstået på den måde at der ikke er nogle hæsblæsende jagter eller pulserende storbyliv over den.

Her forløber tingene stille og roligt, og udviklingen er et spil af omstændigheder. Så ikke en bog der giver høj puls, mere hyggelæsning.

Ulrika Rolfsdotter (1977) er uddannet socionom og kognitiv terapeut. Hun har skrevet historier, siden hun var barn, og har i mange år arbejdet som socialrådgiver. Hendes debutroman, Dyrehjerte, med socialarbejderen Annie Ljung i hovedrollen udspiller sig i den nordsvenske region Ångermanland i den lille by Bjärtrå, hvor Ulrika selv er vokset op. I dag bor Ulrika i byen Gävle, knap 200 km nord for Stockholm, i et hus fra 1790, der siges at være hjemsøgt.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Alpha, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.