Dragesten 1 – Dragehjerte af Ry Kristensen

af d. 17. september 2019

203

2019

978-87-93756-10-6

En lille misforståelse gjorde, at jeg kom til at læse ”Dragesten” af Ry Kristensen, og det var en af de bedre misforståelser. Det er første bog i en ny serie, ”Dragehjerte”, og den henvender sig fra 9 år og opefter, men vi voksne kan nu også være med.

De to søskende, Le og Mark på 13 og 14 år, bor i et unavngivet fantasyland. Før i tiden herskede kongen, med støtte fra dragemennesker, men den onde general Nok har overtaget kongetronen med støtte fra seks hekseklaner. Modstandsbevægelsen gør dog alt for at vinde magten tilbage, men de få dragemennesker der er tilbage, lever i skjul, og forræderiet lurer om hvert et hjørne.

Le og Mark finder ud af, at de er meget specielle. De bliver splittet og rejser på hver deres måde mod hovedstaden, for at kæmpe for modstandsbevægelsen. Mark rejser med et ægtepar, der sælger fisk, og Le bliver hjælper for en heks.

Man er glimrende underholdt hele bogen igennem. Den er både spændende og sjov, og ind imellem lidt grum. Det er på den ene side helt klassisk fantasy, kampen mellem det gode og det onde, drager og magi, men på den anden side har Ry Kristensen også tilsat nogle elementer, som overrasker. F.eks. er der skydevåben, hvilket jeg ikke er vant til i genren. Noget andet der fanger opmærksomheden, og gør bogen mere interessant og nærværende, er brugen af danske navne. Jeg er også ret vild med brugen af den klassiske heks, med spids hat, lang næse og en tryllestav. Heksen i ”Dragesten” er modbydelig ond, og i kontrast hertil, skaber forfatteren en sød fortælling om venskab mellem Le og en anden af heksens slaver, Nete.

Man mere end fornemmer, at der ligger et større univers bag, med hekse og drager der på en måde er forbundet, hvilket også er godt fundet på. Bogen slutter overraskende, og man ønsker virkelig snart at kunne komme videre i historien. Bogen egner sig godt til unge førstegangslæsere af fantasygenren. Skulle jeg endelig sætte en finger på noget, så ville jeg ønske, at kortet sad på indvendig side af omslaget. Jeg er en af dem der elsker landkort i bøger, og jeg slår ofte tilbage for at kunne lokalisere et stednavn, og det er lidt besværligt at skulle bladre hen til side 4 hver gang.

Men overbevisende og flot fantasy til alle aldre….næsten…