The Inaugural Meeting of the Fairvale Ladies Book Club af Sophie Green

af d. 4. august 2019

416

2017

978-07515-7040-3

The Inaugural Meeting of the Fairvale Ladies Book Club.

Denne bog handler om nogle stærke kvinder i det nordlige territorie af det nordlige Australien, et geografisk svært område som er ørken med to sæsoner: tørke og vådt. De er helt afhængige af naturen; når det regner, regner de inde fordi de tørre floder oversvømmes og afskærer vejene.

Bogen foregår 1978-1980 på Fairvale hvor Sybil og Joe har et landbrug med kvæg, de har to sønner. Den ældste søn vil ikke have noget med dem at gøre og har afskåret kontakten. Ben elsker arbejdet med kvæget og folkene, han er lige blevet gift med med engelske Katie, de er meget forelskede selvom Katie ikke var forberedt på at ankomme til svigerforældrenes domaine. Sybil, som var uddannet sygeplejeske, forstår hende for da hun nygift og forelsket og ankom fra Sidney til svigerforældrenes hus på dette øde sted, havde hun det også svært.

For at gøre overgangen lettere for Katie etablerer Sybil en bogklub. Hun overtaler sin veninde Rita som er sygeplejeske med ‘de flyvende læger’, hun er ikke gift, har ikke børn, holder af sin selvstændige tilværelse. Della er amerikaner fra Texas opvokset på en ranch, men følte at det var for snævert et liv, ankom til Australien for at se verden og endte på en kvæg station, hvor hun er den eneste kvinde i et mands job i hele territoriet; men hun er dygtig og det skræmmer mændene. Hun læser meget. Hun bliver forelsket i Stan som er aboriginal og det er ikke acceptabelt for omgivelserne. Sallyanne er gift med Mick som er alkoholiker og ikke rar, de har 3 børn som har lært at gå på æggeskaller når far er i det humør. Hun flygter fra virkeligheden gennem bøgerne.

De mødes som regel hos Sybil og Katie. De bliver stærkere gennem deres møder og deres læsning og lærer at bearbejde deres problemer. Katie som ikke bliver gravid, Sallyanne bliver bedre til at klare Mick især Rita hjælper med psykologisk støtte. Della er ikke vant til venner, men det bliver de for hende og føler sig accepteret som kvinde. Sybil er lettet over at Katie finder sin plads og de bliver gode venner. Sybil må acceptere at hendes ældste søn ikke vil have noget med dem at gøre og leder efter det barn, man siger han har med en af  de lokale aboriginals; men hun er flygtet.

Nu bor jeg også i udlandet og har skullet finde min plads i en fremmede  kultur og på et andet sprog . Jeg kan virkelig genkende mange af de ting som Katie oplever som fremmede og uvante.

Som bibliofil er det jo dejlig at se hvordan bøgerne bringer dem sammen og hvordan de vokser sig stærke sammen og hver for sig. En god bog med adskillige forslag til bøger som jeg ikke kendte men vil tage dem som anbefaling.