af d. 20. april 2021

475

2020

9788740067828

A beautiful mystery
oversat af Helene Brennum

Armand Gamache og Jean-Guy Beauvoir er gået i kloster. Selvfølgelig ikke sådan rigtigt – men de befinder sig i et kloster, som ellers har været hermetisk lukket for folk udefra – for en af munkene er blevet dræbt. I klosteret befinder sig nu 23 munke, og en af dem er morder – men hvem? – og hvorfor?

Vi møder en speciel verden, hvor beboerne har aflagt tavshedsløfte. Dagene foregår efter et skemalagt mønster, der er regulært arbejde at udføre, både i haven, i køkkenet, med at passe dyrene, og så fremstiller de chokoladeovertrukne blåbær, som de sælger. Gudstjenesterne er en vigtig del af dagen, de er præget af en særlig gregoriansk sang – alle munkene er fremragende sangere, specielt udvalgt.

For et par år siden udgav de deres sange, hvilket pludselig satte klostret på landkortet. De tjente mange penge, som var kærkomne til vedligeholdelse af de gamle bygninger, men bagsiden var, at nysgerrige turister og journalister prøvede at få adgang til klostret – deres rolige og anonyme tilværelse blev forstyrret.

Det viser sig snart, at munkene er delt i to lejre – den ene vil gerne udgive mere musik og måske også tage uden for klostret og synge, mens den anden del vil bevare livet som det var, undgå mere omtale. Den dræbte munk var korleder og ønskede at udgive deres korsang. Var det motivet til drabet?

Gamache og Beauvoir opholder sig kun et par dage i klostret, men det føles som uger – der sker rigtig meget, især med Beauvoir. Han har endelig fundet sammen med chefens datter, Annie, de er nyforelskede, men har endnu ikke fortalt om deres forhold. I klostret bliver Beauvoir igen ramt af sine dæmoner, begynder at tvivle på sig selv, om han er god nok – og da Francoeur dukker op for at sætte splid mellem de to, bliver han fristet over evne – og træffer dårlige valg. Det bliver spændende at følge ham i næste bog.

Efter at have læst de første 8 bøger i Three Pines-serien, må jeg konstatere, at de er meget forskellige. Louise Penny kan bestemt ikke beskyldes for at følge en skabelon, når hun skriver. Nogle af historierne går flere hundrede år tilbage og inddrager begivenheder fra en svunden tid. Andre foregår i nutiden, blandt beboerne i Three Pines, og har som bonus mange små historier om beboerne og livet i den lille landsby, som end ikke findes på et kort. Jeg sætter pris på gensynet med de efterhånden kendte personager fra landsbyen og følger med i deres liv, som ikke står stille. I denne bog hører vi slet ikke noget til beboerne i Three Pines, og jeg savnede de små sidehistorier. Men derudover er bogen velskrevet og spændende, særligt forholdet mellem Beauvoir og Gamache bliver helt nervepirrende til slut. Fælles for bøgerne er, at forfatteren giver sig god tid til at udfolde historierne, og at det er ret ublodige krimier med vægt på personbeskrivelserne, hvilket jeg synes godt om.

Anmeldereksemplar