Ukrudt af Katja Ranvits

af d. 26. marts 2023

328

2023

9788775672660

1 udgave 1 oplag

Vi befinder os i den lille hyggelige by Mågerup på Sydsjælland, hvor Birgit Bagge bor sammen med sin mor og far. Men alt er ikke så idyllisk som det ser ud på overfladen. Inde i byen huserer menigheden Sønnerne af Legemets Gerninger i gaderne, og i udkanten af byen på en gammel tørvemose ligger det isolerede Wilhelmina-kloster og emmer af skummel fortid. Hjemme hos familien Bagge er Birgits far voldelig over for hendes mor, selv lider hun af tourette, hvilket gør at hun bliver mobbet i skolen og holdt udenfor, så der er ikke meget at glæde sig over. Men så flytter der en ny nabo ind, og det bliver noget af et vendepunkt i Birgits liv, hvordan vil jeg ikke røbe….det vil ødelægge din læseoplevelse.

Katja Ranvits skrive evner fornægter sig ikke. Bogens kapitler veksler mellem tre personskildringer på forskellig tid og sted, en teknik der godt kan virke forvirrende hvis ikke forfatteren har styr på handlingen. Men jeg skal love for at her er der styr på tingene, og langsomt bindes handlinger og tid sammen til én skæbnesvanger fortælling, så mørk og ond at det løber koldt ned ad ryggen. Katja Ranvits formår med sine ord at levendegøre persongalleriet. Jeg føler nærmest at jeg som læser bliver suget ind i bogen og befinder mig som fluen på vægen der ser og høre alt hvad der foregår.  Bogens slutning er en cliffhanger, så nu er der kun den lange ventetid til bind to udkommer…..Så er man til velskrevet psykologisk thriller, så kan jeg varmt anbefale denne bog der er en fantastisk læse oplevelse fra start til slut. Bogen indledes i øvrigt med et glimrende forord af forfatter, journalist og foredragsholder Majbritt Augustinus.

Katja Ranvits har en cand. pæd. i pædagogisk psykologi og har siden 1989 skrevet en række digte og noveller. I 2019 debuterede hun som spændings forfatter, med første bind i thriller trilogien om Cecilie Knudsen, Stille skrig. I 2021 fulgte bind to Larmende stilhed og Stilhedens ekko sluttede serien i 2022. (Alle tre bøger er anmeldt her på siden.)

Bogen er et anmeldereksemplar.