af d. 30. september 2018

383

2018

978-87-638-5632-4

Devil in the spring

1

“Den rebelske lady” er 3. bind i Lisa Kleypas’ 3. serie Ravenel. I denne bog møder vi Lady Pandora Ravenel, som er smuk, nysgerrig og har en plan for, hvad hun vil med sit liv. Hvor tvillingesøsteren drømmer om det rosenrøde ægteskab, er det langtfra dét, som Pandora ønsker sig. Pandora har en ambition om at drive en forretning og har hovedet fuld af ideer til salgskonceptet af hendes brætspil. Hun ønsker uafhængighed og kontrol over sit eget liv.

Dog har skæbnen andre planer med Pandora og under et bal bliver hun opdaget i en pinlig og misforstået situation med en ung herre ved navn Gabriel, Lord St. Vincent. Vi befinder os i Victoriatidens England, og det unge par er nødsaget til at indgå en uønsket forlovelse for at bevare facaden. De indvilliger i at lære hinanden bedre at kende, og undervejs i denne læringsproces ender de begge to med at åbne op for deres følelser. Pandora er dog en viljestærk ung kvinde, og trods hendes hede følelser overfor denne mand, protesterer hun og giver ikke op uden kamp. Hun ønsker ikke at blive domineret af en mand, som kommer til at få ejerskabet over hende, når hun bliver hans hustru. Resten af historien går på, hvordan Gabriel får overtalt Pandora ind til et fornuftsægteskab, der samtidig er indhyllet i romantik.

Jeg synes, det er en rigtig fin historie, og Lisa Kleypas skuffer aldrig med hendes skarpe skrivesans indenfor den historisk romance genre. Det ekstra emne hun får taget op her, er den tydelige forskel på kønnet i datidens England. Man får en klar fornemmelse for, hvad der var tilladt for en mand, og hvad der anses som socialt uacceptabelt for en kvinde.

Hvis man tidligere har stiftet bekendtskab med de tidligere serier af Kleypas (Wallflower-serien – Vinterens løfter), vil man straks kunne genkende karakterer fra den serie. Gabriel er nemlig Evie og Sebastian’s søn, og vi hører kort om, hvordan de tidligere to hovedpersoner lever – nu med børn og børnebørn.

Pandora’s karakter er sprudlende og socialt akavet, og Kleypas har fanget mange øjeblikke, hvor Pandora opfører aldeles upassende og med mangel på takt og tone i de finere selskaber. Som læser kan man fornemme Pandora’s personlighed, og undervejs i historien når man både at grine med og af hendes svævende væsen.

Jeg ved, at det fjerde bind lige er på trapperne, og jeg glæder mig til at følge med i dette univers, som Lisa Kleypas formår at spinde frem til os.