af d. 4. september 2022

398

2017

9788771912197

Händig man sökes - Oversat af Kamilla Pontoppidan Haderup

En bindegal fortælling. En kærlighedshistorie. En morsom og hyggelig bog. Og sine steder en kende for plat.

John er en dagdriver med en drøm om at skrive en stor roman. Da han ser en stillingsannonce med overskriften ”Handymand søges”, ser han sin chance. I en afsidesliggende by på en vindomsust skotsk ø, venter et gods med et forfaldent hus, som skal renoveres. Her bor en lord på randen af ruin, en kærlighedshungrende lady og en øbefolkning, der drømmer om mere frihed og højere løn. I sin stjålne bil og med en lånt værktøjskasse ankommer John med håb om endelig at kunne skrive sit mesterværk. Men intet er som han troede.

Svenske Jöns Hellsing debuterer med denne pudsige, men ganske underholdende roman. Stilmæssigt minder den en smule om Frederik Backman (“En mand der hedder Ove” m.fl.), og en hel del om Jonas Jonasson (“Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt” m.fl.). Hellsing er hverken Backman eller Jonasson, men befinder sig et sted midt imellem. “Handyman søges” er ikke så dyb som Backmans bøger, og ikke så fjollet som Jonassons.

Bortset fra nogle lidt for lange passager, med lidt for udpenslede sexscener der står i alt for stor kontrast til historien i øvrigt, er “Handyman søges” en rigtig fin bog. Når man som jeg holder meget af England og Skotland, er det en fryd at læse om det lille skotske øsamfund. Her går tingene som de altid har gjort, og englændere er ikke noget man sætter specielt pris på. John, dagdriveren fra London der giver sig ud for at være håndværker, er virkelig irriterende. I hvert fald i begyndelsen. Han er sådan en typisk så-tag-dig-dog-sammen type der ved hvad han vil have, men ikke gider gøre noget for at få det. At John så bliver begravet i problemer i Skotland, og igennem disse udvikler sig i en meget positiv retning, gør det til en god historie.

Hellsing skriver godt. Sproget blomstrer, uden at der går Jesperhus Blomsterpark i den. Det er sprudlende, hyggeligt, og rigtig meget underspillet.

“Handyman søges” er ikke en bog af den slags man går og grubler over længe. Det er heller ikke en bog der flytter holdninger, eller piller ved læserens livssyn. Men den er hyggelig. Sådan en man kan kommme i tanke om en gang imellem, og så gå og smile indforstået for sig selv. “Handyman søges” er god underholdning, og skal ikke tages for mere. Og som underholdning fungerer den fremragende.