Den hemmelige orden af Daniel Silva

af d. 6. april 2021

399

2021

9788771917888

The order, oversat af Nikolaj Kvistgaard Johansen

Daniel Silva har udgivet endnu en bog om den israelske agent Gabriel Allon. Han er nu chef for Israels efterretningstjeneste, også kaldet Tjenesten. Det tager meget af hans tid, men nu har hans kone arrangeret en ferie i Italien så de kan være sammen med deres 2 små børn. Men som det så ofte går, når Allon er på ferie, varer det ikke længe, før han må trække i arbejdstøjet igen. Mens de er i Italien dør Paven, som er Gabriels gamle ven og fortroligt. Det virker som et naturligt dødsfald, men pavens privatsekretær Donati er af en hel anden mening: Paven blev myrdet og det endda mens han var ved at skrive et brev til Gabriel. Brevet er dog væk, det samme er den garder, der skulle holde øje med paven. Så mens Gabriel og Donati leder efter ham, kommer de på sporet af en ældgammel orden, der har planer om at overtage paveembedet med en kandidat, de kan styre. En meget magtfuld orden med penge til at styre Vatikanet i ønsket retning, en retning som den afdøde pave havde dyb foragt for.
Gabriel hidkalder sit hold fra Tjenesten til at hjælpe, og de leverer som altid varen. Brevet Paven skrev til Gabriel bliver fundet igen, og det viser sig, at Paven højst sandsynligt skulle skaffes af vejen på grund af en gammel bog, han havde fundet i arkivet. En bog der sætter spørgsmålstegn ved om det virkelig var jøderne, der er skyld i Jesu død. En byrde der længe har været pålagt det jødiske folk, og som har betydet massive forfølgelser som Holocaust. Gabriel Allon sætter naturligvis alt ind for at fremskaffe den nu forsvundne bog samt at finde pavens mordere.

Skøn og hæsblæsende krimi endnu engang fra Silvas hånd. Jeg har læst en del af bøgerne om Gabriel Allon, men man behøver ikke at have læst dem alle for at kunne følge med. Allon er som karakter yderst spændende, og det undrer mig gang på gang, at bøgerne om ham ikke er blevet filmatiseret. Men det kan jo komme endnu.

Modtaget som anmeldereksemplar.

Lån bogen på Biblioteket