Overleverne af Alex Schulman

af d. 6. april 2021

978-87-11-99111-4

Överlevarna
Oversat af Charlotte A.E. Glahn

’Overleverne’ er fortællingen om tre brødre, Nils, Benjamin og Pierre. Vi møder dem en sommer, da de er 7, 9 og 13 år og befinder sig på familiens ødegård i Sverige.

Drengene er meget overladt til sig selv, der er ikke megen omsorg fra forældrenes side. Ingen opdager, da de to yngste farer vild i skoven. Da faren giver dem en udfordring, der går ud på at svømme om kap i søen, er de ved at drukne, de kan næsten ikke klare turen, men da de kommer i land, med blå læber og totalt udmattede, er forældrene gået ind, det er som om de har glemt dem.

De er tre meget forskellige drenge, som reagerer forskelligt på den anspændte stemning, der hersker i familien. Storebror Nils lukker familien ude, lægger sig i hængekøjen med musik i ørerne. Benjamin, midterbarnet, har antennerne ude, mærker stemninger, som andre ikke opfatter, glatter ud, trøster. Lillebror Pierre er rastløs, lidt af en vildbasse og en slagsbror.

Forældrene drikker – sidder meget ved et bord nede ved søen og drikker vin. Der er også en episode, hvor de er på restaurant og kører galt på vej hjem, fordi faren kører bil efter at have drukket tæt.

Moren er uligevægtig og drengene ved ikke, hvor de har hende. Hun kan skifte humør på et øjeblik. Det skaber usikkerhed og utryghed.

’Morens opdragelse var streng og regelstyret, og samtidig regelløs. Moren var hård, men uklar i sine udmeldinger. Han fik aldrig at vide, hvornår han måtte komme ud af saunaen, hvor længe han skulle sidde der. Det måtte han selv regne ud. Det betød, at han efterfølgende gik rundt med en følelse af dårlig samvittighed, for måske havde han forladt saunaarresten for tidligt.’

Familien holder op med at komme i huset efter en ulykke, der ikke siden er blevet talt om.

Nu er der gået 20 år, moren er netop død og har i et efterladt brev bedt drengene tage op til gården og sprede hendes aske.

Kapitlerne skifter mellem tiden, hvor de var børn, og nutiden, hvor vi bevæger os baglæns gennem et døgn, det døgn, hvor de genser ødegården, får talt om nogle svære minder fra barndommen, og kæmper – mod hinanden og vel også mod sig selv.

Som det ofte er med fælles minder, husker brødrene ikke det samme – selv om de var det samme sted på samme tid, er deres erindringer forskellige. Og barndommen har påvirket dem på forskellig måde.

Temaerne i bogen er omsorgssvigt, erindringer, søskendekærlighed og -had. Ved at møde de tre brødre både som børn og voksne, og opleve forældrenes fraværende attitude, fokuseres der på, hvordan barndommen påvirker det voksne menneske. Den er velskrevet og vedkommende og svær at lægge fra sig. Der er en meget intens stemning i bogen, overvejende dyster og foruroligende – som læser vil man vide, hvad der er sket med familien, hvorfor er de gået i opløsning, både som familie og som individer. Jeg blev meget overrasket over slutningen, forstod den ikke helt – og måtte tilbage og læse nogle afsnit igen.

Anmeldereksemplar