Den gule planet 1 – Jagten på Lyra af Helle Perrier

af d. 18. oktober 2020

63

2020

9788793974142

1. udgave 1. oplag

Det kan næppe være undgået nogens opmærksomhed, at klima og bæredygtighed er to begreber der i dag er herskende i vores samfund, lige fra politikerne til den enkelte familie. FN’s 17 verdensmål bliver mere og mere integreret i vores dagligdag og præger vores måde at tænke og handle på. I den kontekst er det naturligt, at også litteraturen bliver en del af denne holdningsændring, en udfordring som forlaget Krabat har taget op med trilogien om Den Gule planet. I første bind som Jagten på Lyra bliver 6 af FN’s verdensmål en del af historien.

Vi møder Ayla, der bor sammen med klanen i Bolivias ørken i “Hvalen”. De gamle i klanen kan fortælle at i gamle dage var stedet en stor sø, og “Hvalen” er skroget af et stort skib der engang sejlede der. Men klimaforandringerne har tørret alt ud, så nu er der kun sand så langt øjet rækker, og vand er en kostbar mangelvare som man må langt for at hente. Lyra, Aylas søster, er sammen med nogle andre fra klanen draget afsted efter vand, men vender ikke tilbage. Det står hurtigt klart at hun er blevet bortført, og Ayla beslutter sig for at drage ud for at finde hende før det er for sent.

Bogen henvender sig til de 9-12 årige og er yderst velskrevet og formår at formidle et vigtigt budskab pakket ind i en spændende fortælling. Man får straks lyst til at læse videre i næste bog, for at finde ud af hvad der sker med de to søstre. Bagerst i bogen har Tanja R Bisgaard bidraget med fakta om de to verdensmål der er vigtige i historien. Verdensmål 15: Livet på land og Verdensmål 6: Rent vand og sanitet.

Jeg har læst bogen sammen med et par af mine børnebørn, og det har vi fået nogle rigtig gode samtaler ud af. Men det er også en bog der vil være velegnet til undervisning på fjerde- femteklasse trin

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Krabat, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.