Ubådskrig i Kattegat – HMS Seal erobret af tyskerne i 1940 af Jens Andersen

af d. 18. oktober 2020

221

2020

9788740662030

1. udgave 1. oplag

For firs år siden udspillede der sig et drama i farvandet nord for Danmark. Den britiske ubåd HMS Seal har sammen med andre britiske orlogsfartøjer huseret i Kattegat og Skagerrak, hvor det er lykkedes dem at sænkede 20 tyske transportskibe. Det er dog svært for en stor ubåd som HMS Seal at manøvrere i det forholdsvis smalle farvande, og desværre ender det med at den kolliderer med en mine og bliver svært beskadiget. Båden rammer havbunden og en lang kamp for at overleve og komme op til overfladen starter. Efter 23 timer lykkes det endelig for besætningen at tvinge båden op til overfladen, men dermed slutter deres prøvelser ikke. HMS Seal bliver opbragt af tyskerne og under et kæmpe propaganda show ført til Frederikshavn, hvor besætningen bliver taget i forvaring. Besætningen sendes til Lejre i Tyskland og kommer først hjem igen fem år senere og HMS Seal bliver sat i stand og kommer i tysk tjeneste.

Jens Andersen har virkelig formået at give et indblik i en del af krigshistorien, som de færreste nok kender noget til. En velskrevet bog i god kvalitet og med masser af foto dokumentation, blandt andet et tryk af den originale plantegning over H.M.S. seal. Der er også en meget fin litteraturhenvisning, lige som der er en oversigt over de forskellige militære skibstyper og rangsbetegnelse inden for det britiske, tyske og danske søværn. Det er en bog jeg har nydt at læse, og har man bare en snært af interesse i marinehistorie, kan jeg varmt anbefale at bruge nogle timer på at dykke ned denne smukke bog.

Jens Andersen (1968) er museumsinspektør ved Bunkermuseum Hanstholm. Han er middelalderarkæolog og historiker med et omfattende forfatterskab om den militære del af besættelsestiden 1940-45, og især Atlantvolden. Han har sideløbende særligt dyrket interessen for søkrigshistorie.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Turbine, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.