af d. 4. marts 2016

164

2016

9788799415441

1 udgave

“De tusind skorpioners forbandelse” er den fjerde bog i serien om mesterdetektiven Vic Baskerstreet og hans trofaste assistent Edgardn Poulardrovsky.

Vic Baskerstreet bliver ringet op angående en sag om en mystisk pakke, han og assistenten trodser det kolde vintervejr og drager straks afsted for at se på sagen. Ved en fejl ankommer de til det forkerte hus og inden de får set sig om, er de hvirvlet ind i en 5000 år gammel forbandelse og et meget mystisk dødsfald. Til stor irritation for vores venner dukker kriminalinspektør Sjapp hurtigt op og overtager sagen. Tonen mellem Sjapp og Baskerstreet er ikke den bedste, og da Vic alligevel skal afvente en mekaniker beslutter han sig til at undersøge de omkringliggende naboer lidt nøjere, for at se om han kan komme Sjapp i forkøbet. Men tingene eskalerer og hurtigt sker der endnu et mord.

Det er en let læselig og velformuleret bog ,med mange små sjove ordspil,nogle forudsætter dog et vist kendskab til de voksne krimiklassikere, som jeg tror det er de færreste børn der har. Det er en fin historie med nogle sjove personer, som er meget malerisk beskrevet, dette gør at den ud over spændingen, som en krimi skal have, også er ret morsom at læse. Målgruppen er de 10-12 årige og her rammer den fint. Nogle af personnavnene er måske lidt svære, men da de færreste 10-12 årige læser højt, finder de hurtigt ud af hvilken bogstavssammensætning der er identisk med hvilken person.

Lasse Bo Andersen (f. 1964) er tegner og forfatter og har ud over krimiserien En sag for Mesterdetektiven Vic Baskerstreet og gyserserien Zombie Splatter også leveret historier og idéer til Anders And & Co.