af d. 2. juni 2020

60

2020

9788702271010

1

På rundrejse til 13 forskellige lande

“Børn i andre lande” er en spændende bog fyldt med farverige illustrationer, der perfekt spiller sammen med teksten om fakta og opdigtede børnefortællinger om 13 forskellige steder i verdenen. Historierne bliver fortalt af børn fra de angivne lande, og det kan være med til at skabe en nærværende relation for de små, der får bogen læst højt.

Siderne har en del tæt tekst (børnefortællingerne), så lix-tallet er i den høje ende, og det kan blive for “tungt” for de mindste. Derfor vil den her bog være bedst egnet som højtlæsning, hvor der nok også er behov for forklaringer udover teksten i bogen. Der omtales lande i forskellige verdensdele, og både forrest og bagerst i bogen er der illustreret et verdenskort med flag over de lande, der bliver nævnt i bogen. Det giver en visuel bedre forståelse for de små, så landenes placering kan ses i forhold til Danmark. Udover børnefortællingerne er der fakta-bokse, “tæl til 10 på sproget”, historie og sjov viden om hvert land. Alt dette giver også anledning til nye tanker og undren hos børn, og der vil helt sikkert komme en masse spørgsmål, de vil have svar på som eksempelvis: “Hvorfor er der ikke youtube og facebook i Kina? Hvad gør de så? Hvordan det? Hvorfor det?”.

Det vigtigste ved en børnebog er, at den er underholdende, visuelt spændende, lærerig og gerne skulle vække børns fantasi og tanker. Og dét synes jeg Sofie Maria Brand får gjort godt i samarbejde med bogens illustrator. Selv som en voksen, synes jeg, det var nogle gode afsnit om de forskellige lande, og man kan nemt forstå forskellene i kulturer, politik og sprog.

En idé til forbedring ville være til kasserne med “tæl til 10 på sproget”. Tallene er skrevet med sprogets bogstaver, og ved sprog der bruger andre tegn end det vestlige alfabet, er der lavet endnu en tabel med tallene skrevet op på begge måder. Jeg ville ønske, at der var gjort plads til endnu en tabel – eller blot en parentes – hvor der var skrevet, hvordan tallet skulle udtales på sproget. Altså som et lyd-ord, eksempelvis tallet 3 på fransk hedder trois og udtales “troah”. Det ville have givet en større indlæring i de forskellige sprog også.

En tilpas mængde af informationer, der nok skal få lysten til en rejse til landet frem hos de rejselystne sjæle.

“Børn i andre lande” er et anmeldereksemplar fra forlaget “Gyldendal”.