Blackhawk af Grete Roulund

af d. 8. maj 2016

142

1982

87-7496-823-8

1. Udgave

Jeg havde ikke hørt om Grete Roulund før forfatteren Steen Langstrup anbefalede en af hendes bøger i sin artikel om ‘Fem bøger jeg ikke glemmer‘. Langstrup skriver selv indenfor en genre jeg godt kan lide, så det var nærliggende at prøve en af hans anbefalinger, og det bliver ikke sidste gang, jeg læser en bog af Roulund!

Bogens to hovedpersoner, indianeren Blackhawk og hans kollega Keagen, er udstationeret i et sneklædt bjerglandskab, langt væk fra civilisationen. På vej hjem fra eftersøgningen af et nedstyrtet fly, bliver Blackhawk bidt i kinden af en kanin (det søde lille dyr på forsiden!). Tilbage i hytten begynder Blackhawk så småt at blive utilpas, men han lader sig ikke mærke af det, og de to mænd fortsætter deres hverdag med at drikke whisky, løse krydsogtværs og læse. Deres radio går i stykker, så de kan ikke tilkalde hjælp, og snestormen raser udenfor.

Det er en fængslende historie Roulund diskede op med i sin romandebut. Som Langstrup også pointerer: “Enkelt, præcist og kontant”. Det kan ikke siges mere rammende. Roulund skriver ikke med den brede pensel, naturbeskrivelser og i det hele taget beskrivelser af omgivelserne er meget minimalistisk. Det sætter læseren på arbejde, for selv at lave billeder inde i hovedet. Alligevel sidder jeg tilbage med en følelse af at have set en film. Længe er man i tvivl om der er noget unaturligt på spil, og der er da også et par elementer der giver stof til eftertanke, men ellers er historien ret autentisk og barsk. Roulund kunne sagtens have gjort historien til en nervepirrende gyser, hvis hun havde brugt mange af de klicheer, som den genre oftest er fyldt med, men det har hun udeladt. Alligevel kan man ikke rigtig slippe historien, før sidste side er læst.

Bogen er med sine 142 sider ikke særlig lang, og jeg vil anbefale at man læser den ud i et stræk, det giver den bedste virkning. Selv skal jeg have støvet nogle flere at hendes bøger op. En forfatter der med så få midler kan skrive, så man føler man sidder med ved bordet i hytten, er jeg simpelthen nødt til at få læst noget mere af!!