Blueberry – De samlede eventyr 6 af Jean Michel Charlier og Jean Giraud

af d. 27. september 2022

215

2022

9788770858830

Blueberry intégrale tome 6 - oversat af Søren Vinterberg

Mange anser Den gale tyskers guldmine og Genfærdet skyder med guldkugler som værende de bedste Blueberry album, men som forordet i dette 6. samlebind siger, så har senere albums også sine lidenskabelige fortalere. Dem er jeg en af. Med album som Angel Face, Brækket næse, Den lange March og Indianerne der blev væk, synes jeg det hele topper både fortæller- og tegnemæssigt.

I 1980 bugnede kioskhylderne stadig i tegneseriehæfter, og jeg glemmer aldrig, da jeg kom hjem med Zack, hvor der var en sort/hvid udgave af Jagten på Blueberry (Brækket næse) som føljeton. Det er nok min yndlingshistorie, hvor Blueberry er endt hos indianerne og fortsætter sin kamp for deres rettigheder. Girauds tegninger topper totalt, og som man kan læse i forordet, så var det nærmest kobberstik, Giraud var gået helt i detaljen, men der var også gået 4 år siden sidste album, pga. kontraktproblemer med Dargaud.

Dette samlealbum starter dog med Lovløs, der er en lidt udramatisk og tandløs historie ift. de tre andre albums, men det leder hen til smukke Angel face og kulminationen med attentatet på præsident Grant (alt sammen inspireret af mordet på Kennedy, som Charlier havde lavet tv udsendelser om). Alt sammen udspillet på 24 timer i Durango. Et ikonisk smukt album der slutter med en cliffhanger, som der går op til 5 år, før vi får en fortsættelse.

Brækket næse og Den lange march indleder den indianske cyklus, som jeg finder aldeles eminent. Historien er dramatisk fra ende til anden, om det så er kampen om den smukke høvdingedatter Chini, hvor Blueberry og Vittorio prøver at indynde sig på hver deres tragiske vis, eller også hele dramaet om indianernes flugt, så er det bare så flot udført. Giraud tegner nu så smukt og stilsikkert og er sluppet helt af med tidligere læremestres doktriner, prøver nye metoder både med opsætning og skraveringer. Nogen gange bliver det lidt forvirrende angående læseretning, men det er tydeligt at Moebiussiden har sin indflydelse.

Dette samlealbum fik en dårlig start og måtte omredigeres, men står nu smukt og fejlfrit, dog fandt jeg en lille fejloversættelse i Angel face referatet, tror jeg. Nogen gange er det sjovt at sammenligne Søren Vinterbergs oversættelse med de gamle, og jeg ved ikke om det er ham eller Charlier der måske hylder Moebius på side 198 ved at bruge udtrykket hermetisk!?

I næste samlebind får vi bl.a. Indianerne der blev væk. Sjovt nok har jeg aldrig helt forstået titlerne på Den lange march og Indianerne der blev væk. Der er indianere der bliver væk i den lange march, og der er en lang march i Indianerne der blev væk. Den lange march der referes til, synes jeg ikke rigtig man ser, så jeg bliver altid lidt forvirret ved genlæsning. Ligeså forvirrende er Charliers vekslen mellem at kalde indianerne apacher og navajoer, her kunne man godt have rettet det til apacher, men det skal jo stå helt som de gamle albums.

Jeg ville ønske man havde brugt Angel face som forside, men ellers er det simpelthen et samlealbum der bør stå i enhver tegneseriefans reol!

Anmeldereksemplar

Lån tegneserien på Bibliotek.dk