af d. 11. november 2020

840

2020

978-87-638-5989-9

The Evening and The Morning (oversat af Alis Fris Caspersen)

1.

Et vikingeangreb på byen Combe kort før år 1000 ændrer mange skæbner i Ken Follett’s bog. For Edgar, en ung bådbygger, tager livet en uventet drejning da hans elskede Sungifu dræbes under vikingeangrebet. Ikke nok med det, Edgars far falder også i det brutale angreb, hvilket betyder at Edgar sammen med sin mor og to brødre må starte helt forefra i den lille flække Dreng’s Ferry. Livet er hårdt, maden er sparsom, men Edgar har et ukueligt gåpåmod og en vilje til at klare sig, der kommer familien til gode.

Ikke kun beboerne i Combe mærker vikingeangrebets konsekvenser. For Wilf og hans brødre betyder angrebet en nedgang i de skatter, de ellers havde ret til fra området. Derfor drager Wilf ud for at sikre sig mod fremtidige angreb, og møder på vejen den skønne Lady Ragna. Ragna, der er i den giftemodne alder, forelsker sig hovedkulds i den karismatiske Wilf, og begynder at drømme om et liv lagt fra den verden hun kender, sammen med Wilf.

Som altid med Ken Folletts bøger er det hurtigt tydeligt, hvem der er ‘de gode’ og hvem der er ‘de onde’. Man fatter hurtigt sympati for bogens idealistiske og retfærdige karakterer, og håber det går dem godt, mens man tilsvarende hepper på at bogens griske og amoralske karakterer fejler. På trods af at personerne til tider er lidt ensidige, er Ken Follett en dygtig historiefortæller, der forstå at opbygge en underholdende fortælling. Han er god til at skabe spænding, intriger og forviklinger for sine karakterer, og lige så god til at skildre deres til tider udfordrende kærlighedsliv, håb og drømme.

Hvis du har brug for en velskrevet mursten af en historisk roman, kan du trygt sætte dig til rette med Ken Folletts bog, og forberede dig på mange timers underholdning.