Usikker Grund af Claus Lohman

af d. 30. august 2021

400

2021

9788793796843

1 udgave 1 oplag

I “Usikker grund”, bliver varmen skiftet ud med kulde, idet store dele af handlingen foregår i byen Resolute i det nordlige Canada, men først starter vi ud i New York hvor en pensionerede overlæge og kunstsamler, Paul Cunningham bliver myrdet i sit hjem. Ved første øjekast ser det ikke ud om om der mangler noget i hjemmet, men det vise sig at en ramme med et gammelt skattekort er forsvundet. Et kort der trækker tråde til den sagnomspundne Franklin-ekspedition, der forsvandt sporløst i 1845.

I den lille by Cochran, i provinsen Ontario i Canada, kæmper den 14-årige Jocelyn for at komme med på det årlige hundeslædeløb, et løb som hendes morfar har været med til at starte, men det går ikke så godt. Men da morfaren får et opkald om at hans søn i Resolute er ved at dø af en underlig sygdom, som har ramt flere inuit, drager morfaren, Jocelyn og hendes mor af sted. Herfra spinder de to handlinger sig ind i hinanden og tempoet eskalerer.

Usikker grund er tredje bog i serien om arkæologen og freelancejournalist Emma Fitzgerald,  violog Martin Henderson og gruppen bag specialenheden CATCH. Personligt synes jeg også det er den bedste i denne serie, de to første var rigtig gode bøger, men denne løfter sig op  over, uden jeg helt lige kan sige hvordan. Bogen kan sagtens læses selvstændigt, men da der ud over plottet i de enkelte bøger også sker en udvikling med det faste persongalleri, vil jeg anbefale at man også læser de to første. Bogen er som de forrige velskrevet, og jeg bliver hurtigt draget ind i dens univers som på flere måder er højaktuel da det det både berører vira- og klimaudfordringer. Man mærker også denne gang at Claus Lohman har lavet en grundigt research inden han har skrevet bogen. Summa summarum; en bog der læser sig af sig selv, kan varmt anbefales.

Claus Lohman (1971) er uddannet fysik- og kemilærer og bosat i Odense.
Medlem af Dansk Forfatterforening, og ophavsmand til genren science reality, der kredser i området mellem virkelig og fiktiv videnskab.