Kærlighed i et nyt Årtusind af Can Xue

af d. 31. august 2021

472

2021

9788792655967

新世纪爱情故事

Det er meget luftige og svævende scener, som ”Kærlighed i et nyt årtusind” udspiller sig på. Et øjeblik eksisterer en landsby eller et bjerg, i næste øjeblik er de forduftet; universer opstår, så det er muligt at plukke blomster ud af en væg eller sidde i et kamfertræ for at få lettet sin sorg. Malende stednavne som Mandarinændernes Allé og Pærebjerget giver den kinesiske stemning sammen med masser af indflettet livsfilosofi og kloge ord om hjertet, livet og en værdig død.

Flere kvinder søger at undslippe et meget opslidende arbejde på en spindefabrik. De bliver i stedet sexarbejdere på et kursted. Mænd kommer og går. Nogle bliver lidt længere og bliver i perioder en slags halvkærester, som den kriminelle Wei Bo og Cuilan. Wei Bo har en kone, Lille Yuan, men de elsker ikke hinanden. Lille Yuan elsker doktor Liu, men må længe nøjes med at drømme om ham. I stedet møder hun nye mænd på sine forretningsrejser.

Det er bare få personer ud af et større persongalleri, som ud over lidenskabelige kvinder tæller melankolske valne herrer og filosofiske livskloge gamle mænd.

Fortællingen gør stærkt brug af magisk realisme. Så meget, at denne læser har svært ved at få fast grund under fødderne og læse nogenlunde sammenhængende og forstå, hvad al den magi egentlig skal bringe frem. Handlingen er springende, som i drømme, og samtidig myldrer så mange personer rundt, af og til på umærkelige sceneovergange, at det føles kaotisk. Også selv om personerne senere bliver ”fulgt op på” eller flettet sammen i nye konstellationer.

Kinesiske Can Xue er en international kendt avantgardeforfatter og litteraturkritiker. Det er et tætspækket magisk univers, med flair for hjertets utallige kringelkroge, som forfatteren måske via sin kulturelle baggrund tildeler så stor plads i det tætvævede mønster, hun maler frem på næsten 500 siders krævende læsning. Der skal arbejdes som på en udstilling med konceptuel kunst, der ikke bare kommer en i møde, men som udfordrer sit publikum.