Under overfladen af Daisy Johnson

af d. 20. september 2022

264

2022

978 87 973884 0 2

Everything Under - oversat af Rasmus Hastrup

Gretel bor sammen med sin mor i et temmelig dysfunktionelt hjem, ja faktisk flere hjem. Det ene af hjemmene er en kanalbåd på en af Englands mange floder, og meget af handlingen kredser hele tiden om floden. Moren har tiltagende Alzheimers, og i de lyse øjeblikke har de det dejligt sammen, men angsten lurer hele tiden for skiftet til den anden side af Sarah. En aften da Gretel er 16, stiger Sarah ikke på bussen sammen med hende, men efterlader hende alene.

Gretel bruger de efterfølgende mange år på at finde hende, opsøger sygehuse, lighuse politi osv. Hun kommer i tanke om drengen Marcus, der tilbragte en tid sammen med de to på båden, og hun opsøger hans forældre, for at måske få svar på sine spørgsmål.

Det føles som en meget forenklet gengivelse af bogens handling, for den stikker af i mange retninger uden at man bliver forvirret, jeg havde nærmere følelsen af at være et elastik, der blev strukket og sluppet på skift. Historien skifter mellem de tre kapiteltitler, Floden, Hytten og Jagten, den springer i tid og fortæller, og jeg tog mig i mange gange at bladre tilbage og genlæse nogle sekvenser.

Johnson skriver utrolig godt, ret specielt ind i mellem, men på den gode måde. Det er et malerisk sprog, nogen gange kunne jeg nærmest mærke og smage flodens brune vand. Gretel og Sarah opfinder endda et andet sprog med sjove udtryk, det må have været noget af en opgave for oversætter Rasmus Hastrup, der har gjort det fremragende.

Det har både været udfordrende at læse bogen, men også sælsomt dragende. Der optræder et uhyre i floden, en bonak. Hvad er det? Et billede på frygt? Jeg ved det ikke, måske overstiger nogle af temaerne min forstand, men tydeligt er det dog, at Johnson har brugt myten om Ødipus og måske en bid af Hans og Grete, Gretel bliver endda kaldt Hansel af Sarah. Jeg måtte lige opfriske Ødipus sagnet, inden jeg skrev disse ord, og det er så fint spundet ind i historien.

Jeg kom til at tænke på Grete Roulunds Setans porte, imens jeg læste. Det er nok det tætteste jeg kan komme på den stemning af uvished og urolighed, der optræder i begge bøger. Frygten for det ukendte i vandet, og forskellige gåder i historien driver læseren videre og det ender med at blive en pageturner.

Under overfladen er unægtelig en af de helt store læseoplevelser i år, jeg fik faktisk lyst til at læse bogen igen, da jeg var færdig. Hvordan kunne det ikke være at genopleve historien, når trådene hang sammen?

Screaming Books lever helt op til deres værdier om at udgive tekster der kan og vil noget andet, og mere end de fleste andre. Rasmus Hastrups tre novellesamlinger rumsterer stadig i mit hoved, og det vil Under overfladen også gøre. Bogen er Daisy Johnsons debutroman og blev endda nomineret til en Man Booker Award. Jeg har allerede bestilt Søstre, der udkom sidste år til fine anmeldelser.

Meget smukt og fint omslag af Sara Laub & Sofie Alsbo.