af d. 24. februar 2016

633

2014

978-87-11-45950

We are not ourselves

1. udgave 1. oplag

I omslaget på denne 633 sider lange roman kan man finde den ene lovprisende anmeldelse efter den anden. Og det er ikke uden grund, Matthew Thomas’ debutroman er et virkelig godt stykke litteratur, den type der giver stort indtryk og efterlader sig et spor. Vi følger Eileen Tumulty hvis familie er irske immigranter. Hun vokser op i Queens med sin mor og far. I starten af bogen er Eileen bare et barn, der prøver at få en hverdag til at fungere i et lettere depressivt og alkoholiseret hjem. Forfatteren formår at skildre Eileens uforbeholdne kærlighed til nogle forældre vi andre nok vil anse som mislykkede og utilstrækkelige. Eileen bliver voksen og hun har stærke ambitioner om at drive sit liv til mere end hendes forældre. Til en nytårsfest møder hun en mand, der adskiller sig fra de mænd hun ellers ser. Han har en god uddannelse, han forsker og underviser og han er som en drøm der går i opfyldelse for Eileen. Eds barndom har heller ikke været helt let og de har på den måde noget til fælles. ”” Der er ting, man føler, som man ikke kan forklare,” sagde Ed. ”Man ved, at andre mennesker ikke vil kunne forstå dem.” ”Jeg ved præcis, hvad du mener.” Hun tænkte, at hun hentydede til de følelser hun jævnligt havde haft for sine egne forældre. Men så indså hun, at hun følte noget tilsvarende for Ed i det øjeblik. Man var nødt til at håbe, at den kærlighed, man følte, ville blive nedfældet i tidens bog. ”Du behøver ikke sige mere,” sagde hun.”

Ed og Eileen gifter sig, men allerede kort efter brylluppet må Eileen indse, at Ed ikke har de samme ambitioner for livet som hun har. Hun forsøger flere gange at få ham til at tage imod bedre job, hun ønsker de skal ses mere med deres venner og hun ønsker også at flytte til et bedre kvarter og et større hus. Ed viser kun større og større modvilje. Hans arbejde begynder at fylde meget for ham, det bliver pludselig svært for ham. Han slår det hen med ’nutidens unge’ og flere krav. Der er flere faresignaler vi som læsere ser tydeligt som Eileen overser. Helt tydeligt står det for os den dag Ed tager sin teenage søn Connell med på arbejde. Connell overværer en forelæsning, der går rivende galt. Uden at afsløre for meget kan jeg vidst godt fortælle at Ed har Alzheimers. Eileens liv tager ikke den drejning hun havde håbet og ønsket. Nu med en syg mand, som langsomt forsvinder for hende. Eileen hjælper Ed, hun forsøger at holde sygdommen skjult for venner og Eds kollegaer. At holde fast i den virkelighed hun ønsker for sin familie, ambitionerne om at nå langt i arbejdslivet og have en lykkelig og ikke mindst velfungerende familie. Matthew Thomas fortæller historien om ’den amerikanske drøm’; en evig stræben efter lykke. Bogen er velskrevet og siderne vender sig selv. Bogen minder os om hvor vigtigt det er at elske det vi har. At livet er fyldt med op og nedture. Jeg fik fornemmelsen af at være nået til en vigtig erkendelse med denne bog. Nemlig at vi aldrig kan vide hvad livet bringer os og den evige stræben efter ’det bedre liv’ er unødvendig så længe man er elsket. Når du læser bogen vil du forstå, at Eileen aldrig når til den erkendelse. Bogen skal have 4 stjerner fra mig, samt min varmeste anbefaling. Kunne du lide ’Stadig Alice’ af Lisa Genova går du ikke fejl af denne. Ligesom jeg vil placere den i samme kasse som ’Da Gud var en kanin’ af Sarah Winman og Christian Jungersens ’Du forsvinder’.