Dragesten 3 – Gnist af Ry Kristensen

af d. 24. september 2022

325

2022

9788793756458

Så er vi endelig nået i mål med Dragesten serien, hvor vi fik første del i 2019. Med dette tredje bind, slutter Ry Kristensen en flot fantasyserie for de helt unge og de unge på over 50.

Andreas Erstling har igen lavet en meget flot og dragende forside, der er en scene fra slaget om Gnist, hovedstaden i det rige, hvor dragemenneskene lever side om side med hekseklanerne. I de to første bøger, Dragehjerte og Sersi Wicca, hørte vi om landet der levede i fred og fordragelighed, indtil general Nok tog magten. Sammen med hekseklanerne ville han have udryddet dragemenneskene, hvorved der naturligvis opstår en modstandsbevægelse. Børnene Le og Mark er dragemennesker, og ved at putte en speciel sten i munden, omdanner de sig til drager.

Modstandsbevægelsen opnår kontakt med en hekseklan, som de får over på deres side, og kampen begynder at se lysere ud. Men i bind tre skal de dog temmelig meget igennem, inden kampen om Gnist begynder. Nogle meget farlige våben, der er en stor trussel mod dragerne, skal først sættes ud af spil, men den største fare viser sig dog hurtigt at være intern splid hos modstandsfolkene.

Der er i dette bind tre igen godt gang i historien, der er en del action blandet med cliffhangers og der er også plads til humor. Selvom jeg igen er godt underholdt, fandt jeg bogen lidt for lang. Jeg synes godt nogle passager kunne være redigeret lidt ned. Der er en del snak frem og tilbage, og for mig som voksen, blev det lidt for trivielt med de ellers spændende cliffhangers, som for det meste alligevel ender godt.

Men skal jeg tage en 11-12 årigs briller på, så sidder historien sikkert lige i skabet. Man sidder med hjertet i halsen, frygter det værste hele tiden og bliver heldigvis bragt dejligt tilbage i sikkerhed. Modsat mange af sine kolleger, så laver Ry Kristensen cliffhangers, der bliver løst i kapitlet efter, hvilket er befriende, i stedet for at skulle vente to kapitler med at få fortsættelsen.

Noget af det bedste i bogen er Marks søgen efter sin far, der giver spændende passager i Noks borg. Ligeledes er Le’s hovedløse aktioner et gennemgående spændingsmoment i historien. Hendes had mod heksene fører hende i ulykkelige situationer, og hendes adfærd står i fin modspil til modstandsbevægelsens velovervejede planer.

Ry Kristensen skriver godt og hans fantasi er til et 12 tal. Jeg vil savne den verden, han har skabt, men måske vender han tilbage til den i en senere bog? Selvom jeg fandt Gnist lidt for lang, så er det alligevel en voldsom underholdende trilogi i fantasygenren, og det må være en gave nu at kunne læse serien i sin helhed uden at skulle vente år på næste bog.

Læs i øvrigt Ry’s artikel om fem bøger han ikke kan glemme, hvor man kan læse, hvad der har givet ham inspiration.