Udyret 1 Specialisten af Lotte Petri og Hans Petter Hougen

af d. 20. juli 2022

2022

ISBN: 9789180366052 lydbog
ISBN: 9789180366069 e-bog

1 udgave

En tidlig søndag morgen, finder en hundelufter torsoen fra en kvinde siddende på en bænk i Fælledparken. Drabsefterforskeren Sissel Jæger og retsmediciner Harald Sejersen bliver sat på sagen. Harald kan hurtigt konstaterer at drabsmanden har forstand på at parterer samt kendskab til menneskets anatomi. Da nogle af ligdelene findes på retsmedicin institut og der også dukker uhyggelige fund op på Rigshospitalet tyder alt på at drabsmanden har fri afgang til hele hospitalet, men ellers er der ikke meget at gå efter. Parret er udfordret af at de stadig mangler væsentlige dele af liget, men de er ikke i tvivl om at det er en seriemorder de er på jagt efter.

Endnu engang en medrivende og velskrevet krimi af Lotte Petri, men man kan også tydelig mærke det tætte samarbejdet med Hans Petter Hougen, i denne bog. Når man ser på de to hovedpersoner i bogen, drabsefterforskeren Sissel Jæger og retsmediciner Harald Sejersen, kan jeg ikke lade være med at tænke paralleller til de to forfattere. Der er ingen tvivl om at Hans Petter Hougen har bidraget rigtigt meget til figuren Harald Sejersen, lige som de meget detaljerede beskrivelser fra retsmedicinsk afdeling og Rigshospitalet kan tilskrives ham. At Lotte Petri har en forkærlighed for Nordsjællands natur fornægter sig heller ikke, den danner smuk kontrast til sort ondhed. Så sammen har de skrevet et meget vellykket krimi, som desværre er alt for hurtigt læst, da den er umulig at lægge fra sig. Kan varmt anbefales, og jeg glæder mig meget til at læse mere om Sissel og Harald og deres familier i de næste bøger.

Lotte Petri (1968) har skrevet den populære Storytel Original serie BLODENGEL, som udkommer i hele Norden. Mens hun skrev serien, konsulterede hun professor emeritus i retsmedicin Hans Petter Hougen (1949), som hjalp hende med at tilføre de retsmedicinske scener i serien realisme. Mens de arbejdede sammen, opstod ideen til at skrive krimiserien Udyret. Specialisten er første bind i serien, hvor der er foreløbig planlagt fire bind. Lige nu findes bogen kun som e-bog eller lydbog, men d. 18 august udkommer den som fysisk bog på People’sPress