Tvivlsom domfældelse af Alison G. Taylor

af d. 9. april 2008

309

2007

978-87-7955-503-7

Unsafe convictions

En gruppe på 4 kriminalbetjente er kommet fra Nordwales til byen Haughton for at efterforske et mord, der skete for 2 år siden, og som pludselig viser sig at være uopklaret. Da der er mistanke om korruption i det lokale politi, har man tilkaldt disse 4 udefra for at undersøge sagen igen.

Bogen indledes med en avisartikel om Piers Stanton Schmidt, der netop er blevet løsladt efter 2 års fængsel, tilsyneladende uskyldigt dømt for mordet på sin ekskone, Trisha. Piers er en type, der høre ind under kategorien “de slemme drenge” – voldelig, løgnagtig, udspekuleret, magtsyg, tyrannisk, isnende kold er blot nogle af de betegnelser der knyttes til ham – men alligevel er han én kvinderne falder for (ufatteligt, tænker man så). Han kunne således sagtens være morder – men spørgsmålet er, om “nogen” gik let hen over efterforskningen, og udnyttede chancen for at få ham buret inde.

En anden hovedperson i bogen er Julie Broadbent – endnu en type – datter af byens luder, og dermed for altid forhindret i at komme ud af rollen som horeungen, hende ingen vil have noget med at gøre. Hun har som barn boet hos nonnerne, hvor børnene måtte arbejde hårdt, og har på et tidspunkt fået en gryde kogende fedt ned over sig – ved et uheld? Hun arbejder nu nærmest i døgndrift på et hjem for udviklingshæmmede børn, og det afsløres tidligt i bogen, at hun ved, hvem der slog Trisha ihjel.

Selv om handlingen reelt kun foregår over 4 dage, føles det som år. Aldrig har jeg været så længe om at læse en krimi! Handlingen slæber sig af sted, og bogen nærmer sig betegnelsen kedelig. Der er alt for mange personer at holde styr på og forholde sig til. Sprogligt er bogen helt i orden, men der er efter min mening slet ikke action nok i bogen. Til trods for at der på 4 dage sker et selvmordsforsøg, 2 drab og megen anden dramatik, ja, så fængede den ikke rigtigt.