Sværdet fra Odin af Carina Evytt

af d. 9. april 2008

230

2007

978-87-588-0808-6

”Sværdet fra Odin” er beretningen om Vølsungerne og sværdet Gram. Fortællingen foregår i en tid, hvor Aserne gik mellem mennesker, og hvor mennesker tilbad og underkastede sig Asernes luner – såsom kedsomhed og indbyrdes stridigheder.

Er man novice, hvad angår den nordiske mytologi, guderne og legenderne, så er denne bog et godt sted at begynde. I et roligt og naturligt tempo får forfatterinden, Carina Evytt, introduceret sine læsere for en mytologi, der holder alt fra guderne, elementerne, magiske dyr – Fenrisulven – og genstande såsom Sværdet Gram, fortryllede skatte og hamme, der kan ændre en menneskeskikkelse til et dyrs.
Ud over at være en fantastisk fortælling om denne magiske tid, så er ”Sværdet fra Odin” også et familiedrama, der udspiller sig over mange år. I dette drama finder man alt fra kærlighed, erotik, pligter, krig, tab, selvopofrelse, sejer og nederlag. Man møder dybe og spændende karakterer, hvis egentligt fremmede måder at tænke på dog stadig bliver beskrevet på en måde, så grunden til disse anderledes tankegange bliver naturlige for læseren. Ud over at være et familiedrama beskrives der også store slag, og Carina Evytt formår at beskrive disse blodige kampe med en intensitet, så man stakåndet sidder på kanten af stolen og næsten kan lugte blodet i luften omkring sig. Lige så intenst og actionspækket som disse scener er, lige så flot formår forfatterinden at bringe sine læsere ind i sindet på karakterer, som jeg sidder tilbage og føler dybt for – både angst, væmmelse og ave.

Dette er den første bog jeg ind til nu har læst om den nordiske mytologi, og jeg har bestemt fået blod på tanden. Efter at have læst ”Sværdet fra Odin” føler jeg mig i hvert fald rustet til at begive mig ud i bøger om samme emne. Er man ikke den store tilhænger af mytologiske bøger, så kan denne bog stadig læses, da selve historien også indeholder mange aspekter, som man vil forvente af enhver god historie.