Snestormen af Vladimir Georgijevitj Sorokin

af d. 26. april 2013

158

2012

978-87-7695-262-4

Metel

I en forfærdelig snestorm forsøger den idealistiske, lettere koleriske læge Platon Garin at få livsvigtig vaccine frem til en afsides beliggende bygd på de russiske stepper, hvor en uhyggelig boliviansk pest hærger. Lægen og hans sagtmodige kusk, Perkhusha, med samt deres hesteforspand må dog give fortabt en sen aften og tage imod husly hos en yderst venligtsindet møllerkone og hendes galsindede mand.

Handlingen kunne snildt have foregået for et par hundrede år siden, især fordi alle opfører sig og taler som i gamle dage. Men Vladimir Sorokin, en af Ruslands mest populære forfattere lige nu, skriver med en ræv bag øret. “Snestormen” foregår i en retrofremtid fyldt med eventyrlige hændelser og fabelvæsener.

Hestevognen er således en ‘selvkører’ trukket af 50 små heste på størrelse med agerhøns; hestekræfter får en helt ny betydning. Andre heste kan være på størrelse med firetages huse. Mølleren er selv et lillebitte væsen, som kravler skidefuld rundt på fruens kæmpestore barm, mens han drikker vodka og udstøder de ondeste eder og forbandelser. Senere ser lægen og møllerkonen radio – i form af holografiske billeder i den gammeldags stue.

“Snestormen” udvikler sig konstant overraskende og emmer af både humor og gru. Stemningen er á la Brødrene Grimm på LSD, mens plottet efter sigende skulle være en hommage til Sorokins berømte landsmand, Lev Tolstoj, der ligeledes har skrevet en historie om en mand og hans tjener, der kæmper sig gennem en skrækkelig snestorm.

Genren, hvor fortid og fremtid, realisme og eventyr blandes elegant sammen, er en ny og spøjs oplevelse. Men måske læser man bare for lidt moderne russisk litteratur? Sorokin har på forhånd denne læsers sympati alene af den årsag, at han er en arg modstander af Putin. Men som forfatter er han sandelig også et spændende bekendtskab, der uden tvivl bør fornys i nær fremtid.

“Snestormen” anbefales varmt til alle med hang til det magiske og syrede. Og banker hjertet for det ægte Rusland med varme samovarer og salte agurker, er bogen uomgængelig.