Skyggejægeren af Camilla Grebe

af d. 6. september 2022

431

2019

Skuggjägaren

Trods at bogen Skyggejægeren af Camilla Grebe er kåret som årets svenske krimi i 2019 af det svenske krimiakademi, savnede jeg mere spænding. Først da jeg fik snøvlet mig igennem det meste af bogen og en aften inden sengetid kun manglede ca. 60 sider, tog spændingen til og jeg kunne ikke slippe den. Men Camillia Grebe er uden tvivl en dygtig forfatter, som formår at skrive velskrevne og -komponerede krimier, hvor det er svært at gennemskue plot såvel som gerningsmand. Det gælder også i den her bog, hvor jeg dog studsede over flere af ledetrådene, men alligevel endte jeg med at mistænke flere og var ikke sikker på noget som helst før til allersidst.

Skyggejægeren handler om efterforskningen af en række mord på kvinder hen over en årrække på ca. 75 år. Ofrene er enlige, unge mødre, som bor i det svenske slumkvarter Östertuna, og de bliver alle fundet i deres lejlighed, hvor de er blevet myrdet på grusom vis. Politiet formoder, at der er tale om en seriemorder, omtales Sumpmorderen, fordi der er flere fællestræk ved mordene. Men de har ikke meget at gå efter, da gerningsmanden/-mændene ikke efterlader nogen betydelige spor. Læseren følger de kvindelige politiansatte, som er en del af efterforskningen –først Elsie, derefter Britt Marie, som er efterfulgt af Hanne og til sidst Malin, som alle arbejder med sagen i hver deres periode.

Særligt de kvindelige politiansattes problematiske privatliv og deres oplevelser med sexisme på deres arbejdsplads fylder meget og er med til at afsløre, at Camilla Grebe har skrevet bogen i årene under begyndelsen af MeToo bevægelsen. Bogen er egentlig på den måde et fint bidrag til at belyse sexisme, måske dens udvikling og være med til at understrege, at sexisme stadig er et problem i vores vestlige samfund, hvor vi ellers hævder at være kommet så langt på det område. Personligt synes jeg dog, at de beskrivelser fylder så meget, at handlingen bliver træg og kedsommelig. Derfor vil jeg, som elsker spændingsfyldte krimier, ikke anbefale Skyggejægeren af Camilla Grebe, som jeg ellers er begejstret for.