Tim og Tom af Jacob Haugaard

af d. 6. september 2022

172

2019

9788770706506

Vi kender nok alle sammen Jacob Haugaard. Komiker, folketingspolitiker, sanger, entertainer osv. Haugaard er vist det man kalder multikunstner. Med “Tim & Tom” kan han nu også skrive forfatter på visitkortet.

De to langtidskriminelle, Tim og Tom er langtidsanbragt i fængslet. De arbejder i vaskeriet og har samtidig små forretninger kørende. Men hvordan man skiller sig af med forhærdede kriminelle og svage flygtninge på én gang. Tim og Tom bliver sendt til flygtningelejren Baalbeck i Libanon som infrastrukturkonsulenter. Deres job består i rense lejrens lokummer, og de har en gigantisk slamsuger til deres rådighed, hvad der viser sig at blive et farligt våben. Senere flygter de til Danmark, bl.a. iført burka. Og så er der noget med nogen diamanter og en million kroner i en benzindunk.

Det var en anmeldelse i Jyllandsposten der fik mig til at læse “Tim & Tom” – som jeg i øvrigt ikke havde hørt om. Avisens anmelder vil nok slå sig selv i hovedet med en sammenrullet udgave af bemeldte nyhedsmedie, når hans anmeldelse ligefrem inspirerer til læsning af bogen. For, som han skriver om “Tim & Tom”, så er det: “Danmarkshistoriens mest overflødige, fejlbefængte og dårligt redigerede udgivelse”, og han giver den 0 (nul!) stjerner. Det er da klart at man bliver nødt til at læse sådan en bog.

Det er bestemt ikke de bonede gulve og finkulturelle litterære højborge vi befinder os i sammen med Jacob Haugaard. Men det ville også undre mig meget. Haugaard er bindegal (og det er positivt ment), og man ved aldrig hvad man kan forvente sig fra hans side. Men netop Haugaards folkelighed og bindegale (stadig positivt) tilgang til livet og verden omkring os, slår hårdt igennem i “Tim & Tom”.

Det er ikke stor litterær kunst, så på det punkt skuffer Haugaard ikke. Jeg må dog indrømme at jeg havde troet at han havde mere at byde på. Bogen er kluntet skrevet, og fortællingen bliver en kende trættende i længden. Det er lidt som at være til filmfestival, hvor det eneste der er på programmet er Gøg og Gokke. Det bliver bare for meget. At bogen er fuld af fejl og decideret dårligt redigeret, kommer egentlig ikke bag på mig. Den er udgivet af forlaget Hovedland, og det er ligesom deres varemærke.

Inde bag al falden-på-halen komikken, er Haugaard faktisk ganske politisk. Flygtninge- og indvandrerpolitiken får det glatte lag, det samme gør det politiske system i Danmark og EU. Men det drukner lidt i gentagelser og enorme mængder lort der spredes i en lind strøm fra d’herrer Tim og Toms slamsuger. Men er “Tim & Tom” en sjov bog? Nej, egentlig ikke. Måske hvis den var bedre redigeret og strammet op, men i sin nuværende form, får den mest karakter af at være en folkeskolestil der er gået over gevind.

“Tim & Tom” udkom d. 1. april 2019, men Haugaard hævder at den ikke er en aprilsnar. Jeg er ikke helt sikker på hvad det så er.