Savnet af Michael Katz Krefeld

af d. 24. juni 2021

366

2015

9788711332900

Der er spænding fra første side, i Michael Katz Krefelds andet bind i serien om privatdetektiven Ravn.

Jeg har tidligere læst seriens første bog, “Afsporet”, og var egentlig ikke specielt imponeret. Det var derfor med en smule skepsis at jeg gik i gang med “Savnet”. Men, Krefelds forfatterskab bliver rost til skyerne i diverse facebookgrupper, så jeg gav den en chance.

En dansk regnskabschef har begået underslæb for at financere en rejse til Berlin. Da han forsvinder sporløst, vender hans søster sig mod privatdetektiven Ravn. Efterhånden som den tidligere betjent dykker ned i sagen, går det op for ham at flere enlige mænd på mystisk vis er forsvundet i Berlin. Ravn finder snart paralleller mellem mysteriet i nutidens Berlin og en uhyggelig sag fra Stasitiden, hvor en uskyldig pige og hendes familie blev udsat for et bestialsk overgreb.

Som i “Afsporet” kører der også i “Savnet” flere historier samtidig. En fra DDR-tidens Østberlin, og en hvor Ravn forsøger at finde ud af hvad der er sket med regnskabschefen. Begge historier er spændende, og som læser kan jeg ikke lade være med at spekulere på hvordan i alverden Krefeld vil få de to historier bundet sammen til sidst. Men det lykkes, og selv om jeg for en stor dels vedkommende (men der var dog overraskelser) havde regnet det ud på forhånd, var det alligevel spændende. Slutningen var, som i “Afsporet”, lidt for meget af det gode. Lidt for fantastisk, og lidt for meget B-film.

Krefeld er en dygtig fortæller. Hans hovedperson, Ravn, er troværdig, ikke mindst fordi han ikke længere er den i krimier, alt for ofte benyttede småalkoholiker. At han er ved at have styr på sit liv, er absolut et plus. Resten af hovedpersonerne er ligeledes troværdige. De tegnes op så de får krop, og det fungerer rigtig godt. At Krefeld så samtidig har ordet i sin magt, gør alt i alt “Savnet” til en god læseoplevelse. Bogen er spændende, og hvis man kan abstrahere fra en slutning der blev lidt for meget, er den også rigtig underholdende. Jeg var i hvert fald “på” fra første til sidste side.

Alt i alt er “Savnet” et skridt op ad stigen i forhold til seriens første bind.