Conquistador – del 2 af Jean Dufaux

af d. 24. juni 2021

64

2021

9788793952393

Conquistador - Tome 2 - Oversat af Lea Mejdahl Christiansen

E-Voke er endelig klar med andel del af Conquistador, en historie der strækker sig over fire albums, og det ser desværre ud til, at vi må vente helt til januar ’22 for at få fortsættelsen. Det bliver en lang ventetid, for det er en yderst spændende historie, der er blandet af lige dele autenticitet og overnaturlige elementer.

I første album hørte vi om Cortez’ plan om at stjæle kejser Moctezumas skat, der ligger godt gemt under aztekerkejserens palads. Cortez samler en gruppe af røvere, anført af den smukke men skånselsløse Catalina. Den umage gruppe består også af en præst, en kok, en psykopatisk soldat og så vores egentlige hovedperson, Hernando del Roya. Han blev allerede fra barnsben af spået en fremtid som monster, og der sker da også nogle foruroligende ændringer med ham gennem fortællingen. Aztekerne vækker guden Txlaka, et grumt uhyre der forfølger røverne gennem junglen, ifølge med otomierne.

I bind to er gruppen på vild flugt, der er aldrig ro og deres planer bliver konstant spoleret. Gruppen splittes op, og vi må sige farvel til flere af de farverige personer, og historien ender et sted, så det kunne være ønskeligt at del tre blev udgivet snarest!

Som allerede bevist i del 1, så er det et utrolig flot tegnet album. Philippe Xavier mestrer både de store panoramaer og de små detaljer i en dejlig naturalistisk stil, som jeg foretrækker. Illustrationerne passer perfekt til Dufauxs dramatiske historie, utrolig smukt farvelagt, og jeg er vild med den måde hvorpå de natlige scener er holdt helt i sort, i kontrast til de gængse dag scener.

Jeg har kæmpet lidt med min holdning til det overnaturlige aspekt. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at historien godt kunne have været fortalt uden den del, og alligevel have været spændende. Men det er et vigtigt element i serien, ikke mindst for del Royo, der har spist af de mystiske rødder gemt i amuletten, som de stjal fra aztekerne. Det skal blive spændende at få fortsættelsen, selvom jeg gruer for slutningen!