Satans sommer af Kim Faber & Janni Pedersen

af d. 20. marts 2022

414

2020

9788740057928

1 udgave 1 oplag

Personerne, som vi mødte i ‘Vinterland’, Martin Junckersen (kaldet Juncker) og Signe Kristiansen er tilbage. Juncker befinder sig i Sandsted, Signe i København, hvor også Junckers kone, Charlotte, som han er separeret fra, bor.

I Sandsted er en mand fundet dræbt i Kildeparken – ramt i hovedet af to skud. Manden er Ragner Stephansen, advokat og et kendt ansigt i byen. Juncker kender manden – hans egen far har været hans kompagnon – og chefen, Skakke er først i tvivl om han er inhabil – men Juncker får ham overbevist om, at han skal efterforske sagen, som sin makker har han den unge, kvikke Nabiha.

I København får Charlotte, der er journalist, et tip om, at Forsvarets Efterretningstjeneste var advaret om terrorangrebet den 23. december (handlingen i Vinterland), men undlod at reagere. Sagen har været mørkelagt, og flere i politiet har mundkurv på. Juncker nægter at kende noget til de to mails Charlotte viser ham – men hun kender sin mand og ved, når han lyver.

Det er et farligt område at bevæge sig ind på. Charlotte allierer sig med Signe, som handler mod sin chefs ordrer og sågar forfalsker bevismateriale. Signe er på mange måder på gyngende grund, både arbejdsmæssigt og privat. Efter at hun blev voldtaget af en kollega – som hun er tvunget til at arbejde sammen med – har hendes og Niels’ samliv ikke været ret godt. Signe har ikke fortalt Niels om voldtægten, og hun fortæller ham heller ikke, at hun dyrker uforpligtende sex med Victor. Hun spinder sig et net af løgne både over for sine kollegaer og sin mand.

Bogen er virkelig spændende, der er flere sager i gang på samme tid, både i København og Sandsted, og vi følger efterforskerne og Charlotte, som ved, at hun har fat i noget stort.

Også privat kommer vi tættere på personerne, både Signe og Juncker – som bor i sit barndomshjem, han savner Charlotte, drikker for meget rødvin og sumper lidt – han får besøg af datteren Karoline, som er gravid og de finder farens dagbøger, som bringer flere nuancer frem om den hårde far, som Juncker møder i drømme, hvor faren hvisker ‘Slapsvans’.

Bogen præsenteres som andet selvstændige bind i serien – men jeg vil helt klart anbefale at læse ‘Vinterland’ først, da terrorangrebet i København følges op i denne bog, ligesom de gennemgående personer udvikler sig.