af d. 16. december 2017

192

2017

978 87 93564 10 7

Le Doigt du diable, Les Shériffs, Et le diable hurla de joie..., Le Corps d'algernon Brown - Oversat af Sebastian Weirsøe Flamant

1. Udgave

Forlaget Zoom har udgivet tredje og sidste samlebind i Red Kelly serien. Hermed er næsten alt udgivet i serien, hvor Hermann & Greg samarbejdede (der mangler et par små historier, der bl.a. blev udgivet i “Jonah Hex”). Greg fortsatte med nogle Kelly historier indtil sin død, og Michel Rouge overtog tegnearbejdet efter Hermann, men Zoom har valgt ikke at fortsætte med de nye albums.

Thierry Capezzone har igen skrevet en informativ indledning, dog med lidt gentagelser fra sidste album, hvor vi også hørte om hvordan Greg tvivlede på Hermanns evner til selv at skrive historier, hvilket Hermann dog beviste at han sagtens kunne med sin “Jeremiah” serie, som han begyndte på sideløbende med de sidste Kelly albums. Siden er det også blevet til “Tårnene i Maury-skoven” og flere enkeltstående albums, hvor hans søn har skrevet flere historier.

De sidste fire albums viser også tegninger fra Hermann, der slår benene væk under læseren. Når man giver sig tid til at nærstudere siderne, får man virkelig en stor oplevelse af detaljerigdommen.

I “Djævlens finger” rejser Kelly væk fra ranchen 666, men han løber dog hurtigt ind i problemer, og bliver indblandet i en fejde mellem jordejere og et grisk kobberminefirma. En ganske klassisk western historie.

Tegningerne bliver endnu bedre i næste historie, “De syv sheriffer”. Kelly bliver opsøgt af sherif Wallace, som vi kender fra andre historier, der vil have ham til at hjælpe de andre sheriffer i kampen mod en bande, der har belejret en by. Det tager noget tid at få Kelly overtalt, men da han hører at Winnie er indblandet, tager han naturligvis med. En rigtig god historie med mange dystre scener.

I “Fanden ler sidst” handler det om forsikringssvindel, nedbrænding af gårde og tyveri. Det er en lidt kompleks historie, som næsten er blottet for de store flotte oversigtstegninger, på nær saloon scenen på side 102, som er fænomenal.

Sidste fortælling, “Liget i sumpen”, er også en lidt kompleks og lettere forvirrende historie om mord og hævn. Den er til gengæld virkelig flot tegnet og farvelagt. Det er også i sidste fortælling at Hermann har tegnet flere anakronismer, som en japaner med et moderne kamera, et Toyota skilt m.m. Jeg har aldrig lagt mærke til det, før jeg læste om det andet steds, og selv i denne gennemlæsning fik jeg kun øje på japaneren og skiltet. Det skal vel forstås som en lidt drillende afsked fra Hermann, men det skæmmer nu ikke historien.

Der er denne gang mere styr på oversættelsen. Der er dog stadig et par slåfejl og to talebobler har igen byttet plads, lidt ærgerligt. Alt i alt er det dog tre fornemme samlealbums af en god og solid westernserie. Den begejstrede mig som barn og heldigvis holder den stadig, over 30 år senere.

Michel Rouge overtog som sagt tegnearbejdet efter Hermann, men når ikke i nærheden af mesterens flotte tegninger, i hvert faldt ikke i de tre albums jeg har læst.