af d. 9. maj 2019

287

2019

9788772001951

La ragazza nella nebbia på dansk ved Jesper Storgaard Jensen

Pigen i tågen er for dig, der er vild med krimier og en lidt skæv efterforsker.

Romanen starter med et møde mellem en efterforsker og en psykiater. Efterforskeren Vogel, er dukket op med blod på tøjet, men kan tilsyneladende ikke huske, hvordan det er havnet der. Det er op til psykiateren Flores at finde ud af det. Vogel begynder at fortælle om den dag for toogtres dage siden, hvor unge Anna Lou forsvandt og den efterfølgende efterforskning. Hvad skete der helt præcist? Hvem står bag Anna Lous forsvinden? Og hvis blod har Vogel på tøjet? Alle spørgsmål besvares i løbet af hans fortælling, der efterlader en uhyggelig sandhed om menneskets trang til at finde den skyldige, og hvor stor betydning medierne har.

Jeg må indrømme, at det tog mig virkelig lang tid at komme ordentlig i gang med denne bog. Men da jeg så endelig fik prikket hul på historien, blev den også læst på et par dage. Det skyldes både et manglende overskud til læsning og en manglende interesse. Da jeg læste om bogen, syntes jeg, at den lød utrolig spændende. Men det tog rigtig lang tid, før den egentlig fangede mig og blev spændende. Det skyldes især måden, den er skrevet på og Vogels karakter. Han blev for meget til min smag, og jeg kunne ikke helt greje ham. Han virkede som et forsøg på at skabe en anderledes efterforsker, sådan som Sherlock Holmes blandt andet er det. Og det fangede mig bare ikke.

Jeg har det faktisk ret ambivalent med Carrisis roman og ved ikke helt, hvad jeg skal synes om den. Plottet er meget langsommeligt, og der er ikke samme tempo i, som jeg normalt forbinder med krimier. Og opklaringen af mysteriet virker som en nem løsning. Min interesse blev først vakt, da vi begynder at følge lærerens synsvinkel. Både fordi der sker mere, han er en mere interessant karakter, og så fordi jeg lidt gættede, hvilken retning fortællingen var på vej i.

Pigen i tågen får 3 stjerner med på vejen fra mig. Jeg har ikke meget at sige til bogen, fordi jeg simpelthen ikke ved, hvad jeg skal sige. Jeg havde forventet noget mere, men endte med at føle mig en smule snydt. Den er lang tid om at komme i gang, og når den endelig gør det, er det lidt forudsigeligt. Når det så er sagt, så formåede den alligevel til sidst at fange min interesse, på en måde.