978-87-638-6095-6

Then came you
oversætter: Emilie Harild Gaardboe

1

Historisk-romantik-dronningen slår til igen

…og endnu en gang må jeg anerkende Lisa Kleypas´ gribende egenskab til at skrive, så læseren bliver indhyllet og fanget i hendes kulørte verden og det adelige folk i det 1800-tallets England.

Bogen er 1. bind i Craven-serien, og vi hører om Lily Lawson. Hun er frisindet og højlydt, og kort sagt alt andet end en passende ung veldannet dame. Lord Wolverton (Alex) har brug for et giftermål, og han ser Lily’s lillesøster Penelope – der er Lily’s diametrale modsætning – som et passende parti. Han har tidligere mistet sit livskærlighed i et uheld, og han ønsker blot et fornuftsægteskab. Men da han møder Lily ved flere lejligheder, opdager de begge, at trods deres altopslugende fjendske-had, så er deres fysiske tiltrækning og kemi stærkere end de regner med. Lily ønsker, at hendes rare uskyldige søster skal ende med en tidligere bejler, der ikke er rig, men han har et hjerte af guld, og han elsker Penelope, som også gengælder disse følelser, men hun vil ikke indrømme det. Lily plotter derfor et spil, så hun kan få Penelope på rette vej og langt væk fra Alex. Dog har hun svært ved at redde sig selv.

Lily er en stærk kvindeligefigur, og hun bærer hovedrollen ganske godt. Kompositionen ændrer sig i løbet af bogen, og vi følger med Lilys tanker tilbage til nogle flashback, hvor hun har et barn. Flashbacks’ne kommer i glimt, og forsvinder inden, at læsere får den fulde forklaring. Det gør, at man som læser hele tiden bliver præsenteret for noget nyt, og man opdager en anden side af Lily.

Kleypas’ skrivestil og persongalleri skuffer mig aldrig, og også denne bog er velskrevet og fængende, som alle hendes tidligere bøger. I denne bog bygges der meget på modsætninger der mødes, og jeg elsker det hadske spil mellem Alex og Lily, der samtidig også emmer af fysisk hed tiltrækning. En god roman til en hyggelig stund.