Pan og pindprinsen af Ibi-Pippi og Poul Pava

af d. 12. september 2016

48

2016

978-87-7190-182-5

1. Udgave

Jeg må indrømme, at jeg i første omgang troede, der var tale om en joke, da jeg hørte, at Ibi-Pippi og Poul Pava har skrevet en børnebog sammen. Det er vanskeligt at forestille sig et mere umage makkerpar end den kontroversielle Ibi-Pippi og den folkekære Poul Pava

Det er umiddelbart vanskeligt at se, hvad de to kunstnere har til fælles, som skulle kunne danne grundlag for et samarbejde.

Bogen slår sig op på at være en børnebog om homoseksualitet, men historien er i lige så høj grad en tydelig kommentar til flygtningepolitikken. Det er en bog, der mere end noget som helst andet handler om tolerance og forståelse for andre menneskers måde at leve på. Vi følger karakteren “Pindprinsen” (en tydelig Pinocchio-reference), som rejser rundt i verdenen i jagten på en prinsesse, som han kan gifte sig med. På turen besøger han flere lande, og her træder Pava og Ibi-Pippi for alvor i karakter. Både som moralister og som fortalere for et humant menneskesyn.  Metaforene flyver om ørene på læseren, som når Pindprinsen eksempelvis besøger en mark med blomster i alle mulige farver, og en sort blomst skiller sig ud. Hvert kapitel indledes med små lommefilosofiske citater a la “Ringe af bekymringer eksisterer kun, hvis man tænker på de”, og disse små overskrifter fungerer vældig fint som en del af bogens helhed.

Fortællingens underspillede humor gør den til en glimrende læseoplevelse for såvel børn som voksne. Hvert kapitel er forsynet med et fotografi, hvor Poul Pava har illustreret den lille prins på billedet. Det virker ved første øjekast lidt letkøbt, men der er næppe tvivl om, at dette udtryk er tilstræbt fra de to kunstneres side. Bogen vil kunne fungere som et oplæg til samtaler omkring både homoseksualitet og accept af andre mennesker generelt, og er på denne måde særdeles velegnet som et pædagogisk værktøj.

“Pan og Pindprinsen” er uden sammenligning den mest originale børnebog, jeg nogensinde har læst. Man må i den grad håbe, at Poul Pava og Ibi-Pippi har tænkt sig at fortsætte samarbejdet, for de er langt mere interessante sammen end hver for sig.