af d. 14. februar 2021

Omslag

48

1978

87-7544-232-9

Souviens-toi, Jonathan - oversat af Henning Kure

I en alt for ung alder begyndte jeg at læse tegneserier for voksne, som afdelingen så pænt hed på biblioteket. Serien om Jonathan var en af dem der gjorde stort indtryk på en lille knægt, der sikkert for første gang hørte om Tibet, men nærmere var betaget af de smukke illustrationer af de imponerende bjerge i Himalaya.

Den unge schweiziske eventyrer Jonathan lider af hukommelsestab. Han kaster sig ud i faldskærm og lander på grænsen mellem Nepal og Tibet og begynder sin vandring i bjergene i et forsøg på at få sin hukommelse tilbage. En risikabel tur, da han både skal passe på ikke at blive opdaget af de kinesiske soldater, der har besat Tibet, og ligeledes er det lige så farligt at falde i hænderne på Khambaerne, de tibetanske guerillaer.

Jonathan møder nye venner der hjælper ham, og langsomt får han hukommelsen tilbage, og vi får en smuk men tragisk historie i løbende flashbacks.

Jonathan udkom første gang i 1975 i bladet Tintin og blev hurtigt en succes. Henning Kure kontaktede Cosey om et muligt dansk samarbejde, og til dato har vi 14 Jonathan album på dansk, og Cosey arbejder på nr. 17. Serien er en perle, et unikum der både rummer mystik, poesi, myter og virkelige smukke historier, der brænder sig ind i bevidstheden. Samtidig viser det Coseys utrættelige kamp for Tibets selvstændighed. Hans indsigt i det søgende menneske er unikt, et tema der går igen i flere af hans enkeltstående albums også.

I starten af dette album fortæller Cosey om ungdomsvennen Jonathan, hvordan de to 19 årige drenge hyggede med ture på motorcykel, læste tegneserier, Jung og vedaerne. Han var et søgende menneske, kunne ikke beslutte sig for hvilken vej de skulle køre, da han frygtede at gå glip af ”mødet” på den vej de ikke valgte. Han beslutter at tage på motorcykeltur til Himalaya, og det sidste Cosey hører om ham, er at han var flygtet fra en psykiatrisk klinik, hvor han blev behandlet for hukommelsestab.

Når Cosey bliver spurgt i dag, er Jonathan nok nærmere baseret på ham selv, en skyggeversion. Han ligner ham også rent fysisk. Dette første album var egentlig tænkt som en enkeltstående, afsluttet historie, men sådan skulle det heldigvis ikke gå.

Coseys tegnestil er i de første albums meget lig Deribs (Buddy Longway, Yakari), men langsomt får han sin egen, og den er ganske enkelt fremragende. Som sagt tegner han sne og bjerge så betagende, at man kan drømme sig helt væk. Det er så rent og elegant og hans farvelægning er mindst lige så lækker.

På dansk har flere forlag været inde over Jonathan siden 1977, og efter en 22 årig tørke fra 1997 til 2019 er Fabel begyndt at udgive de manglende albums. Tusind tak! Måske forlaget en dag får lyst til at udgive integrale udgaven også, jeg vil i hvert fald være en sikker køber. Selvom jeg ejer hele serien i forvejen, så bærer nogle af mine udgaver præg af, at de har mere end 40 år på bagen, og integrale versionen er naturligvis både med restaurerede farver, interviews og baggrundshistorier.

Lån tegneserien på Bibliotek.dk