Om storby af Søren Ulrik Thomsen

af d. 27. marts 2019

64

2018

978-87-02-27735-7

Om storby

Om storby er virkelig en bog som tager en med ind i alle kringelkrogene i det at leve i og med en storby. Nuancerne, lydene, forandringerne der sker gennem tiden, ejer/leje forholdet, bolig, samliv, sociale sammenhænge med mere. Søren er kendt for at have skrevet om dette liv med skiftet han oplevede da han flyttede til København og om fascinationen af det liv der foregår i en storby. Og i denne lille bog fra gyldendals kolibri serie får man indblik i nogen af hans værker og tanker om netop dette emne. Man får både uddrag af bøger og uddrag fra digtsamlinger. Og den skiften mellem genre er også ret sigende i forhold til emnet.

Bogen er endnu en i rækken af bøger i gyldendals kolibri serie, hvor man har forskellige store danske forfatteres indgangsvinkel til et bestemt emne – her storby, nogen af de andre emner er for eksempel: jul, ægteskab og drømme. Og det er både en introduktion til forfatternes værker men også en måde at få en snak om diverse større emner i livet, da vi alle jo har et forhold til disse ting på forskellig vis. Og kender man forfatterne i forvejen er det blot gode små bøger med uddrag som man vil nyde at genkende.

Søren Ulrik Thomsens værker er ret forskellige, men hans måde at skrive på gennem det hele er ret ens. Og meget ligetil. Hans sprog er nemt og enkelt og man kan sagtens forestille sig at være til stede i blandt andet de forskellige kvartere i byen som han så fint beskriver i både historier og digte. Det er en fin egenskab, da det giver læseren et godt forhold til de omgivelser han beskriver. Man skal ikke have ret meget fantasi for at se sig selv i de omgivelser mens man læser.

En fin lille bog som klart kan anbefales. Og bor man selv i storbyen vil man nok more sig lidt over nogen af de indgangsvinkler han har til denne form for tilværelse.