Du forsvinder af Christian Jungersen

af d. 12. juni 2018

464

2012

9788702121490

Lad mig med det samme indrømme at jeg ikke tidligere har læst noget af Christian Jungersen. Men nu hvor jeg har, kan jeg godt se at det er en fejl. Jeg bør også læse hans øvrige udgivelser, for Jungersen skriver rigtig godt, og så har han en helt fantastisk evne dels til at sætte sig ind i andre mennesker, og dels til at beskrive dem.

Mias mand Frederik, der er leder på en privatskole på Frederiksberg, er syg, og det har han været i længere tid, end hun har været klar over. En hjernesvulst har ændret hans personlighed, og hele familiens liv bliver vendt på hovedet. Svulsten er ikke det eneste, der bliver fundet, det gør et millionbedrageri som Frederik har foretaget også, og nu bliver alt ét stort kaos. Vennerne forsvinder, pengene forsvinder, og hvad med kærligheden? Kan den holde til det?

Jungersen laver nogle meget skarpe portrætter af sine hovedpersoner. Han beskriver Frederik så troværdigt, at man næsten tror at forfatteren selv må have haft en hjernesvulst for kunne skrive om det. Mia er, som bogens jeg-fortæller, ekseptionelt godt skildret. Gennem Mias øjne oplever vi hvordan Frederik ændrer personlighed og bliver en helt anden end den Frederik hun mødte for 20 år siden. Det er i sig selv godt beskrevet, men det der slog mig hårdest, var hvordan Mia selv ændrer sig i forløbet, uden at hun rigtig opdager det selv. Jungersen fortæller os ikke hvordan hun ændrer sig, han viser os det gennem Mias handlinger, tanker, tale, opførsel overfor andre mennesker og andre menneskers reaktioner på hende. Jungersen har i den grad forstået hvad “Show it – don’t tell it” går ud på, og han gør det til virkelig godt.

Hele bogen igennem bliver jeg som læser tvunget til at stille mig selv spørgsmålet, “ville jeg selv kunne klare det?” Altså hvis min ægtefælle, p.t. gennem mere end 27 år, fik en hjerneskade og blev en anden end hende jeg kender. Ville jeg kunne holde til det? Hvordan ville det påvirke os som par? Hvordan ville det påvirke mig som person? Ville jeg også blive en anden? osv. På et tidspunkt lader Jungersen en præst sige noget i stil med at vi i ægteskabet lover at leve med hinanden til døden os skiller, men hvornår indtræder døden? For Mia er den Frederik hun kendte død. Han eksisterer ikke længere. Hans krop lever, men der bor en anden mand i den. Det må være ubærligt.

Jeg har ladet mig fortælle at filmatiseringen af “Du forsvinder” ikke er noget at skrive hjem om. Jeg har ikke set filmen, så det har jeg ingen mening om. Men jeg har læst bogen, og den er i den grad værd at skrive hjem om. Jungersen formår at stille store og eksistentielle spørgsmål gennem sin roman, og han formår at tvinge mig til at overveje svære ting, og mig selv som person. Det er sådan noget god litteratur kan. Der findes masser af gode bøger, men det er sjældent de slår så hårdt som “Du forsvinder”.

Det eneste jeg ikke rigtig syntes fungerede, var Frederiks svindelsag. Det var for voldsomt, og virkede lidt ude af proportioner. Men bortset fra det, er “Du forsvinder” en meget anbefalelsesværdig roman.