af d. 25. marts 2019

332

2019

9788712056928

A room full of bones på dansk ved Lærke Pade

Elly Griffiths er tilbage med fjerde bind i historien om arkæologen Ruth Galloway, der byder på masser af spænding.

Døden på museet starter med et mord. Ruth er blevet inviteret til åbningen af en kiste, men da hun ankommer, finder hun liget af kuratoren. Kort tid efter dør museets ejer også, og efterforskningen sætter ind. Snart vikles alle personerne omkring Ruth ind i efterforskningen, der blot bliver mere og mere mystisk. For en gangs skyld er det ikke Ruth, der er i livsfare, men mennesker hun holder af.

Griffiths har endnu en gang skrevet en god og velfungerende krimi med den elskede Ruth som hovedperson. Ruth er stadig den samme skæve personlighed, der kæmper med at få rollerne som arkæolog og mor til at gå op i en højere enhed. Hendes privatliv bliver stadig mere og mere rodet, især nu hvor datterens far er skrevet helt ud af billedet. Ikke kun hendes privatliv er rodet, da de andre karakterer i bogen døjer med hver deres. Nelson forsøger at reparere ægteskabet med konen, og hans kollega Judy bærer på en hemmelighed, der kan ødelægge hendes ægteskab. Griffiths dykker ned i hver karakters dybeste tanker og udfolder dem for læseren på en rigtig fin måde, så man forstår hver enkelt og får et dybere indblik

Plottet er spændende og bliver flere gange ret så hektisk, når man følger flere forskellige handlinger sideløbende. Dette fungerede virkelig godt, og man blev efterladt med hjertet helt oppe i halsen, i takt med karakterernes kamp for overlevelse. Selvom plottet er spændende og til tider ret mørkt, er der alligevel plads til lettere humoristiske indslag, der især kommer til udtryk gennem Ruth. Griffiths beskriver miljø og karaktererne levende, og man føler næsten, at man selv er til stede.

Min anke ved de forgående romaner var, at det altid var Ruth, der endte i livsfare. Det var heldigvis ikke tilfældet denne gang! På trods af, at jeg er vild med Ruth og hendes personlighed, begynder det også at blive for meget af det samme. Det er de samme problemstillinger, hun giver udtryk for ret ofte. Det behøver måske ikke blive nævnt flere gange i hver bog, at hun er utilfreds med sin vægt, eller hvor meget hun elsker at bo, hvor hun gør.

Døden på museet får 4 stjerner med på vejen herfra. Det er god underholdning med et spændende og hæsblæsende plot, samt karakterer man interesserer sig for og gerne vil vide mere om. Jeg kommer til at læse videre i serien, for jeg bliver nødt til at vide, hvordan tingene videre udvikler sig på de forskellige fronter.