Mørke væsner 3 – Julebukkens hævn af Laura Helena P. de Silva

af d. 19. februar 2022

83

2021

978-87-94244-08-4

Mørke væsner 3- Julebukkens hævn. Lix 22

Så det jul men ikke på dansk maner. Til gengæld holdes den på brasiliansk. Det betyder man spiser til midnat og først åbner gaver den 25. december. Mormor og hendes kæreste er til stede og kæresten fortæller om julebukken. Men Luiz syntes det er mærkeligt at julebukken skulle kunne gøre noget for den er jo lavet af halm. Da de har spist og skal sove høre Luiz en lyd. Han vækker sin bror og de undersøger sammen hvad der sker. Noget er på spil, for julegaverne er væk. Og hvad er nu det for en mand der har ondt i sin ankel og er iklædt en hawaiiskjorte? Og hvem er det som har stjålet julegaverne?

Her er ikke så meget uhygge til gengæld er her en masse spænding. Der sker noget fra start til slut og man hepper på at Luiz og Romeo kan få fat i julegaverne igen. De flotte illustrationer gør historien mere levende og man kan nemt få sin fantasi i gang og forestille sig hvordan det hele spænder af undervejs.

Det er en hyggelig og hæsblæsende julehistorie som vil være sjov at læse højt for de små og som større børn der læser selv, vil kunne finde meget glæde ved. En virkelig fin fortælling. Og selv om det er en treer behøver man ikke have læst de to foregående, da historien er enkeltstående.

Et superfint koncept og det kunne være lidt sjovt hvis der kom flere fortællinger om de to brødre. For det er et let genkendeligt univers som forfatteren har fået skabt. Det er ret helstøbt og velskrevet. Og som voksen er man også godt underholdt, så det gør det lidt sjovere at dele det med sine børn, hvis man har nogen – det er også ganske fornøjeligt alligevel.