af d. 10. juni 2014

275

2014

978-87-400-1552-2

Märkat för livet

Forlagets beskrivelse:
En sommerdag i 1986 vågner ni-årige Jana Berzelius op på sygehuset. Hun ved ikke, hvem hun er og kan intet huske. Seksogtyve år senere har hun succes som anklager og får den opgave at lede forundersøgelsen i forbindelse med det opsigtsvækkende mord på Hans Juhlén, chef for Migrationsværket i Norrköping.

Sammen med kriminalkommissær Henrik Levin og kriminalinspektør Mia Bolander indleder hun et samarbejde for at opklare sagen. Endnu et lig findes – denne gang et barn, og alt tager en uventet drejning, da det viser sig, at sporene leder hen mod den døde dreng. Og jo mere Jana graver i hans historie, jo nærmere kommer hun sin egen. Og den er mørkere og blodigere end hun i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig.

Kan hendes kolleger stole på hende? Og hvorfor klør hendes mærke i nakken så frygteligt?

Fantasifuld handling og plot uden hold i virkeligheden
Ideen er egentlig udmærket. Plottet godt gennemtænkt. Hovedpersonerne er levende beskrevet. Der er masser af drab og drabelige detaljer. Men på trods af at alle de ydre ingredienser tilsyneladende er til stede for en fantastisk kriminalroman så fungerer bogen bare ikke. Handlingen er frygtelig langtrukken. Forfatteren insisterer på at få alle – og jeg mener ALLE – detaljer med uden at skele til, om de er relevante for historien eller ej. Sproget er kluntet og hakkende i det. Der er utallige slåfejl, stavefejl, forkerte ordstillinger osv.. Fejl som i den grad forstyrrer læsningen. – En del af disse fejl tilskriver jeg dog oversætteren som måske har haft en anelse for travlt?

Historien og plottet er endog meget fantasifuldt og flere steder løber fantasien tilsyneladende helt af med forfatteren og hændelsesforløbet bliver urealistisk og helt uden hold i virkeligheden.

Manuskriptet savner en dygtig redaktør
Af følgebladet fra Forlaget fremgår det, at bogen i første omgang har været udgivet af forfatteren selv. Jeg formoder, at forklaringen på en del af de mange sproglige fejl og mærkelige formuleringer skal findes heri.

Det ærgrer mig virkelig, at manuskriptet ikke har været omkring et forlag og en redaktør før udgivelsen. Hvis bare der var blevet “hugget en tå og skåret ind til benet” ville ”Mærket for livet” have alle forudsætninger for at kunne måle sig med de bedste nordiske krimier på markedet. Men i den nuværende form, kan jeg desværre kun give bogen to stjerner.