Lugten af sne af Pia Tafdrup

af d. 8. august 2017

142

2016

978-87-02-19473-9

Hvordan lugter du? Med næsen ja ja, men kan du beskrive din egen kropslugt? Din morgenånde? Dit nyvaskede hår? Og hvad med dine omgivelser? Ved du hvordan græsset dufter når regnen lige er faldet og når sneen daler mens det bider af frost udenfor? Kan du beskrive de minder og den genkendelse der følger med visse dufte og ikke mindst lugte? For der er jo stor forskel på en behagelig duft og en krads stærk lugt. I disse digte får du det hele og lidt til.

Det er meget spændende at læse fordi man kommer tæt på hverdagens små finurligheder og man bliver mindet om hvor meget ens næse i virkeligheden betyder for ens oplevelse af ting. Vi kender jo alle det at komme ind i et hjem hvor der dufter af nybagte boller, det er afstressende og rart. Hvorimod det bringer frygt at opfange lugten af ildebrand. Så det er meget rammende at man i disse digte får især de gode ting præsenteret. Både de helt personlige dufte, men også naturens udskillelser som vi mange gange slet ikke tænker over fylder noget.

Digtene er meget forskellige selv om det er et overordnet tema. Jeg havde stor glæde af at læse digtene hver for sig og vende tilbage til flere af dem, da de rummer mange følelser og oplevelser.

Det var en fornøjelse at stifte bekendtskab med disse digte også selv om det måske ikke er de mest banebrydende digte man kan finde. Det var til gengæld rigtig rart at læse noget som fik mig til at registrere nogen flere ting omkring mig og bruge mine sanser mere klart. For man er ikke taknemmelig for sin lugtesans til daglig, den er der bare. Men det er faktisk rigtig skønt at give sig i kast med at dufte til ting og så registrere hvad de forskellige dufte og lugte betyder.