Lenin af Kurt Jacobsen

af d. 3. august 2014

382

2012

978-87-7514-356-6

Fra utopist til brutal fyrste

Lenin – for nogen et idol, for andre en tyran – og ifølge denne biografi bestemt en aggressivt diskuterende, ubøjelig revolutionær. Forbløffende er historien om en mand, der længe blot var medlem af en obskur politisk bevægelse i udlandet, repræsentant for en utopisk og radikal ideologi uden klangbund i det russiske bondesamfund, der trods alle odds, sejrede og ændrede Europas historie. Uden ham ville det 20. århundrede have formet sig anderledes, da en Kold Krig næppe ville have fundet sted, pointeres det af forfatteren, Kurt Jacobsen, som også skrev den meget roste biografi om Aksel Larsen, stifteren af SF.

Biografien beskriver først Lenins opvækst i provinsbyen Simbirsk, hvor den akademisk dygtige enspænder Vladimir levede et privilegeret liv i et oplyst lærerhjem. Da broderen henrettes af zar-styret forvandles den unge mand til glødende revolutionær, imponerende klart beskrevet. De stærke personlige egenskaber, ikke mindst hans nærmest fanatiske overbevisning om egen ret, kombineret med en tilsyneladende uophørlig energi, hvis hvirvelstorm drev mange foran sig og trak andre med sig, men også fremmedgjorde en del, fuldender et overbevisende billede af en usædvanlig og stærk personlighed.

Portrættet følges op af en grundig, eller langsommelig, gennemgang af næsten to årtiers landflygtighed i Zürich, Krakow og andre steder uden for Rusland, hvor møder, kongresser, revolutionære skriverier, og evige politiske sammenstød med kampfæller om den helt rigtige politiske linje følges tæt. Kun sjældent brydes det op af beskrivelser af de landflygtiges miljø og anekdoter om Lenin, som fx skulle have haft en rå form for humor. Lenins romantiske forbindelse med Inessa Armand liver gevaldigt fortællingen op, ja, virker nærmest kulørt, omfavnet af det faktuelle fagligt politiske indhold. Blod, seksualitet og følelser havde manden altså trods alt også.

Biografiens meget jordbundne forhold til Lenins politiske liv afløses af mere luft under vingerne i anden del, hvor et ‘Jakobinsk tema’ trækker tråde til den franske revolution i 1789 og dens leder, Robespierre, der ledte terroren mod revolutionens fjender, efterfulgt af en fascinerende refleksion om Lenin set i et Macchiavellisk (magt- og statsteoretiker Machiavelli 1469-1527) lys, der viser ligheder mellem dennes ideal-fyrste, som opstillet i den bogen “Fyrsten”, og Lenins optræden som revolutionsleder: Oprøreren, der med brutalitet og vold trods alt gør det moralsk rigtige.

Forfatteren runder af med at mene, at Lenin og Stalin ikke var to alen ud af et stykke, thi Lenin var en idealistisk kyniker, mens Stalin blot en kyniker, som ville magten for magtens egen skyld. Javel. Under alle omstændigheder tegnes udviklingen fra privilegeret ung mand, over fattig eksilrevolutionær, til brutal magthaver flot op, og, særligt med bogens anden del in mente, oplyses man flot om en af historiens mest betydningsfulde ledere.