Dukkeforretning af Ditte A. Hagelund

af d. 18. december 2021

37

2021

978-87-971988-7-2

Dukkeforretning

I digte får vi verden serveret på en anden måde og ud fra nogen tanker som forfatteren har gjort sig. Vi kommer for det meste ind i et tankeunivers som på mange planer er ret personligt. Og det gør vi også i denne digtsamling. Omend den ikke er lang, så er den kraftfuld og tankevækkende. Forfatteren har udgivet en før og stilen er hen af det samme. Men hele hendes måde at skrive på er i sig selv ret speciel. Hun leger med sproget og bruger ordene på en måde så man skal tænke sig om som læser, for at forstå hvad hun vil. Det skal forstås på den måde at denne digtsamling er ikke for begyndere, for det er hårdt, barskt og direkte. Men hvis man ikke er vant til at læse digte, så vil man nok stadig kunne få noget ud af dette værk. For man kan i hvert fald sagtens mærke at forfatteren har noget på hjertet. Det være sig alt fra håb og glæde over tilværelsen til hjertesorg, vrede og frustrationer. Det er menneskeligt, hårdt og vidunderligt ærligt på en og samme tid.

Forfatterens værk(er) har et lidt specielt udtryk med drama på forsidebilledet og et bogformat som man virkelig ligger mærke til. Men det gør også at man falder totalt for opsætningen, hvis man selv har en lidt krøllet tilgangsvinkel til tilværelsen. Og det er jeg sikker på at det ikke kun er mig som har, så jeg er overbevist om at det vil tiltale mange andre også.

Der er en naivitet og samtidig en stædighed bag digtene som skildre nogen livsvilkår og følelser som vi alle kender men som vi nok ikke alle formår at sætte ord på. Det gør forfatteren rigtig godt her. Og selv om man bliver efterladt med en masse indtryk og tanker, så har værket sit helt eget liv og det er virkelig kunst på fineste maner.