Købekælling af Anna Dyhr

af d. 26. marts 2017

168

2017

978 87 7151 266 3

Det er noget af det særeste, jeg har læst meget meget længe. Og jeg sidder stadig og er i tvivl om, hvad det egentlig er bogen handler om. Den er bagpå beskrevet som sarkastisk og sært poetisk. Og det er sikkert rigtig nok, for selve sproget i bogen fattede jeg ikke noget af. Jeg forstår ikke baggrunden, ideen og/eller hvad det er forfatteren vil fortælle sin læser.

Hvis jeg skal forsøge at udpensle, hvad jeg tror bogen handler om, så fik jeg først en fornemmelse af at den handler om en kvinde, der bliver undertrykt af sin partner. En kvinde der er fanget i et parforhold, hun slet ikke ønsker at være en del af. Og på et tidspunkt lykkedes det så at bryde ud af det, vist nok. Og så er hun vist i noget terapi eller også er det snak med diverse mennesker.

Derefter virker det som om man skal forstå, at hun (hovedpersonen) knokler sig igennem noget arbejde, hvor hun hellere vil fremstå som en mand? Og så er hun vist også til læge eller? Fordi hun åbenbart mener hun har groet en pik ud?

Ja jeg ved det faktisk ikke, og jeg forstod som sagt intet. Så bogen var enormt svær og tung at læse. Jeg sætter normalt ikke mit lys under en skæppe, men her må jeg simpelthen melde ud, at jeg faktisk føler mig lidt uvidende ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal beskrive det. For jeg kan ikke komme i tanke om nogensinde at have læst noget lignende, og jeg ved derfor ikke hvor jeg skal placere denne roman. Jeg kan kun håbe at andre læsere, som måske vil kaste sig over Anna Dyhrs roman, får noget mere ud af den end jeg gjorde.

Det kan godt være det simpelthen er sproget, der gør at jeg står af nærmest fra start, og det er jeg egentlig ked af, hvis det er, for jeg tror sådan set på at forfatteren gerne vil fortælle noget med denne bog. Jeg kan rent personligt bare ikke finde hoved og hale i hvad eller hvorfor.