Klit af Frank Herbert

af d. 19. november 2016

544

1978

87 418 4704 0

Dune - Oversat af Niels Søndergaard

Jeg har læst Frank Herberts science fiction mesterværk fra 1965 flere gange, men har dog set filmatiseringen så mange gange, at bogen er trådt i baggrunden, og det er en fejl, for den er fantastisk. David Lynchs filmatisering fra 1984 er på samme tid temmelig rædselsfuld og dog på flere punkter en visuel flot oplevelse, så jeg er naturligvis vild med den. Lynch selv var så skuffet over filmen, at han ikke vil tale om den i dag.

Handlingen foregår omkring år 10.191 og nogle år frem. Universet er styret af en kejser, mens mange (for os ukendte) planeter bliver regeret af ‘huse’ eller baronier, hvor overhovedet er baron eller hertug. I et univers der på mange måder minder om middelaldertider med borge, tjenestefolk og hære, er der på samme tid gigantiske interstellare rumskibe, atomvåben, laspistoler og skærme til at både beskytte mennesker og rumskibe. Man fornemmer, at teknologien engang har haft overtaget i universet og nu er bandlyst til det minimale.

Huset Atreides skal flytte fra planeten Caladan, der minder om jorden, og skal overtage herredømmet over ørkenplaneten Arrakis (Klit). I ørkenen bliver det vanedannende og for hele universet livsvigtige krydderi, Melange, høstet af store maskiner. Arbejdet og livet i ørkenen er dog livsfarligt, da store sandorme på flere hundrede meter bliver tiltrukket af lyd, og fortærer maskiner og mennesker, der ikke når at flygte. Man aner hurtigt, at et forræderi er forestående. Atreides skal nedkæmpes i en ondsindet plan udtænkt af Huset Harkonnen og Kejseren. Hertugens søn Paul bliver spået en fremtid som en slags supermenneske med mytiske evner, og han er bogens egentlige hovedperson.

Det er næsten umuligt med få ord at beskrive den verden, Herbert har skabt. Arthur C. Clarke har med rette sammenlignet bogen med Tolkiens verden. Hvert kapitel indledes f.eks. med citater fra bøger, der er skrevet mange år ude i fremtiden om bogens handling. Bagerst i bogen forefindes et fyldigt appendiks om økologi, religion og en omfattende ordforklaring.

Selvom Herbert hele tiden afslører noget af bogens løbende handling, så læser man alligevel tryllebundet videre. Det er meget effektfuldt, at man hele tiden høre personernes tanker (i kursiv), det forstærker intensiteten i de rænkespil og forræderier, der fylder meget af handlingen.

Herbert skrev flere bøger i serien og hans søn har fortsat serien, desværre foreligger der kun 3 bøger på dansk. ‘Klit’ er en mastodont indenfor SF litteraturen og har bl.a. givet inspiration til George Lucas’ Star Wars saga. Udover filmatiseringen findes der to TV-serier, men læs hellere bogen, det er en oplevelse!