Jeg er hvad jeg husker af Peter Øvig

af d. 15. oktober 2021

302

2021

9788702299076

1.

Peter Øvig fik en voldsom depression mens han skrev på bogen ‘Min mor var besat’. Gode venner tog ansvar og fik ham tvangsindlagt – under indlæggelsen fik han elektrochok, som på mirakuløs vis helbredte ham. Han må dog erkende, at hans evne til at huske måske er blevet skadet. Men det er svært at dokumentere – for man kan jo netop ikke huske, hvad man har glemt.

Det var ikke nemt at nå dertil. For Peter Øvig stod elektrochok som noget nær det værste, der kunne overgå ham. Han frygtede behandlingen og det er han absolut ikke ene om.

Efter behandlingen vil han gerne udbrede kendskabet og fortælle om det mirakel, der skete for ham. Han holder foredrag om sin gode respons på behandlingen. Efter et foredrag kontaktes han af en kvinde, Pernille Frandsen, der på ingen måde har de samme positive erfaringer. Peter Øvig erkender og anerkender, at ikke alle har god effekt af behandlingen og giver plads til det i bogen.

Peter Øvig er journalist, og med sin professionelle nysgerrighed og grundighed giver han sig til at undersøge, hvorfor elektrochok i den grad spreder rædsel og frygt. Han bevæger sig tilbage til den første brug af elektrochok, eksperimenter med psykisk syge mennesker og frygtelige behandlingsmetoder, hvor skrækslagne patienter blev tvunget til at få elektrochok uden bedøvelse, de lå på rad og række og de sidste til at modtage behandling så de andre patienter blive fastspændt og gå i voldsomme kramper, mens de vred sig i smerte.

At sende strøm gennem hjernen var også en metode der blev brugt til at hjernevaske folk – slette deres hukommelse og fylde hjernen op på ny. Hemmelige eksperimenter med LSD og elektrochok blev foretaget i 50’erne og 60’erne.

Og så er der filmenes indflydelse, som ikke skal underkendes. Især ‘Gøgereden’, som havde premiere i Danmark i 1976, blev set af rigtig mange mennesker, og hvem husker ikke Jack Nicholson dæmoniske, vanvittige ansigtsudtryk fra filmen? Men den er kun en af mange, en psykiater har forsøgt at finde alle de film, hvori der er scener med elektrochok og finder 52 spillefilm og 23 tv-programmer. ‘I et stort flertal af scenerne bliver behandlingen filmisk fremstillet som en form for tortur eller straf’.

Han kommer ind på 60’ernes oprør mod autoriteter, demonstrationer mod indespærring og tvangsbehandling – aktive tilhængere af antipsykiatrien mente, at der ikke fandtes syge mennesker, derimod var det samfundet der var sygt.

Bogen når omkring virkelig mange facetter af elektrochok, ud over egne erfaringer har Peter Øvig læst en masse og talt med mange mennesker, både fagfolk og patienter, og der er meget dokumentation i bogen.

Bogen anbefales især, hvis du har en interesse i emnet, enten personligt eller fagligt – den er ikke hurtig og let læst, men meget grundig og belyser emnet både historisk, erfaringsmæssigt og følelsesmæssigt. Det tager tid at læse bogen, som mere er en dokumentar end en egentlig roman. Han taler med psykiatere, eksperter på området og gengiver samtaler med dem, hvilket ind imellem gør, at det bliver en lidt tung, faglig læsning. Den er ikke lige så personlig end ‘Min mor var besat’, selv om han er åben omkring sin egen sygdom og også bruger sine egne erfaringer.

Anmeldereksemplar