Ingen engel af Jay Dobyns

af d. 16. december 2011

438

2010

9788764504965

No angel

Titlen ‘Ingen engel’ henviser til to ting. Forfatterens infiltration af Hells Angels, som han aldrig blev fuldbyrdigt medlem af, og det faktum at han alligevel ikke undgik at blive påvirket af rockermentaliteten: Han var ikke selv nogen engel.

Bogen begynder meget direkte. Tonen er overskruet. Det er grimt at læse. Undercover betjentene taler til hinanden som havnearbejdere – måske er det sådan tonen er i rockermiljøet, men læseværdigt er det ikke. Heldigvis nedtones det frimodige sprog. De første sider tjener som en appetitvækker, hvor det vises hvordan tonen er, for så at finde et læseligt niveau.

Bogen beskriver Dobyns liv med rockerne. Hvordan han vandt deres tillid, kom med til deres fester og blev venner med flere af dem. Selv HA’s stifter Sonny Barger havde sympati for Dobyns. Samtalerne med rockerne ved fester og motocykeltræf fylder godt, og det er fascinerende hvordan Dobyns i den grad har succes med sit forehavende. Han er betjent, men det er der ingen der opdager. Faktisk går flere af brødrene i brechen for ham, da han beskyldes for ikke at have rent mel i posen.

Underholdende er den. Halvt inde i bogen forventer man, at nu sker arrestationerne, nu kommer retssagerne, nu bliver HA’erne ramt i deres livsnerve. Men det sker ikke. Dobyns fortsætter sit undercoverarbejde og sin egen personlige nedtur. Halvvejs i arbejdet med HA’erne påbegynder han et misbrug af slankepiller. Pillerne, manglende søvn, stress, sprut, og konstant fare for afsløring, driver Dobyns væk fra kolleger, venner og familie.

Dobyns eget syn på HA’erne serveres klokkeklart. Det der mangler er den afsløring som overrasker læseren. Aha-oplevelsen udebliver.
En forløsende afslutning kommer heller ikke. Til slut fortælles kort om de få domsfældelser arbejdet endte med, men der er ikke et spændingsmæssigt klimaks.

Desværre har oversætteren sjusket gevaldigt. Der mangler ord nok til flere sider. Pinligt. Normalt ville det ikke genere mig, men omfanget af fejl er simpelthen for graverende.