Naiv. Super. af Erlend Loe

af d. 12. maj 2002

185

1999

87-7724-811-2

NAIV. SUPER. (norsk)

Et par udmærkede kriterier for bedømmelsen af en bog, kunne være den hastighed hvormed man fik den læst, og hvor meget man tilsidesatte for at kunne opretholde tempoet. For mit vedkommende røg der en eftermiddag ud af kalenderen – med pligter og alskens aftaler – da jeg gik igang med denne bog. Og blev nødt til at læse den færdig med det samme, vel at mærke.

Det er en meget enkel fortælling om en ung mand, der pludselig mister fornemmelsen af at tilværelsen giver mening. Derfor tager han ophold i sin brors tomme lejlighed, for at finde tilbage på sporet. Det kan man så gøre på mange måder, og gøre det mere eller mindre kompliceret, og vores hovedperson vælger den enkle og forsigtige vej. En vigtig del af processen er lister – at skrive mange lister over de simpleste ting, som hvad han kunne lide som barn, hvor mange forskellige dyr han har set og deslige. Dertil kommer aktiviteter der ikke er for overvældende, men som ikke desto mindre er en form for aktivitet – som foreksempel et bankebræt, eller en bold der uden større besvær kan kastes op af en væg, igen og igen Små forsigtige venskaber med børn er også en god ting, og at faxe med sin gode ven, der er meteorolog et fjernt sted. Alle disse små, banale ting udgør tilsammen en lille, banal hverdag for vores unge mand, men det føles meget stort og vigtigt. Man bliver så glad af at have fulgtes med ham igennem småt og småt til det store og dyre mål – livet i al sin pragt, det er småunderligt, rigtig rigtig sjovt – og ganske livsbekræftende.