284

2019

978-87-02-26373-2

If you were mine

1

“Hvis du var min” handler om at finde sin soulmate – på en lidt anderledes måde end man måske lige havde regnet med.

Claire er desperat og mangler en date, så i en beruset tilstand får hun booket Theo som en bryllups-date, så hun undgår at sidde ved det forfærdelige single-bord. Udadtil er Theo flot og charmerende, men hans attitude er arrogant og langt fra en fyr, som Claire ville falde for. Og dog, den fysiske tiltrækning gør det svært for dem begge at holde sig fra hinanden, og hvad der blot skulle have været en 1-gangs-date, udvikler sig til problemer, hed sex, svære valg og ikke mindst forvirring.

“Hvis du var min” er Melanie Harlow’s anden bog på dansk, og den første handler om Claire’s veninde. Men denne bog om Claire kan sagtens læses uafhængigt. Oftest har de fleste forfattere tendens til at vælge én hovedperson, og som læser får man kun hørt tanker og følelser fra dennes vinkel. Men Melanie Harlow har valgt at veksle mellem de to hovedpersoner, så læseren læser handlingen fra Claire’s side i et kapitel og i det næste er det Theo’s side, der bliver fortalt fra. Det giver læseren et bedre indblik, og man kommer derved længere under huden på begge hovedpersoner.

Harlow’s skrivemåde er fantastisk, og hun har talent for at beskrive bad-boys-karakterer og forsigtige kvinde-karakterer. Man sluger bogen råt, da det går så let, og hun formår at holde læseren fast i handlingen. Efter min mening er denne bog en af de bedre indenfor chicklit genren pga. plottet, de små detaljer i historien og skrivemåden. Det er et nyere plot, og jeg kan godt lide, at det hele starter formelt og uskyldigt med en engangs-date. Jeg kunne dog godt have brugt lidt flere sider, der beskrev hovedpersonernes formelle-første-gangs-date. Deres kemi var altopslugende og måske lige en tand for hurtig i handlingen. At det gik så hurtigt, blev derfor en smule for sukkersødt for min smag. Der skulle have været noget mere modspil mellem Theo og Claire. Jeg havde haft en forventning om, at de ville starte i et had-forhold, men den fase sprang de desværre let og elegant henover.

Jeg havde set filmen “The perfect date” med Noah Centineo i hovedrollen, inden jeg læste denne bog, og jeg havde forventet, at dette var en lignende historie. Det var det ikke helt, hverken plottet eller scenerne. Hvor filmen sagtens kan ses af et yngre publikum, så er bogen fyldt med erotiske kapitler – og Melanie Harlow har også selv udtalt, at hun “skriver bøger, der ikke er for børn”.

En sød historie, som man nemt kommer til at læse færdig på få dage.